بسیاری از ما از نگه داری حیوانات اهلی شده (عموما سگ یا گربه) در خانه های خود لذت می بریم. اما در نظر داشته باشیم که حضور این هم نشینان تاریخی انسان ممکن است موجب ایجاد صدماتی عمدتا سطحی و تزیینی به خانه ها شود که دور از انتظار و پیش بینی نشده نیست.

 

آنچه که این نوشتار به آن خواهد پرداخت، مشکلات حضور و صدمات احتمالی حیوانات وحشی به خانه های مسکونی است:

جوندگان :

انواع موش ها و سنجاب ها در این رسته می گنجند. موش ها در هرنقطه ای از خانه ممکن است یافت شوند ولی سنجاب ها اتیک و کرال اسپیس را ترجیح می دهند. به جز آلودگی های بهداشتی، این جانوران باعث‌ ایجاد صدمات بسیاری بر اجزا ساختمان هم می شوند.

موارد بسیاری از بروز آتش سوزی در اثر جویده شدن سیم های برق گزارش شده است. مهمترین نشانه حضور این جانوران فضله های آنان است و بهترین راه مبارزه با این مهمانان ناخوانده، مبارزه فیزیکی شناخته شده است.

 راکون :

مهمترین نکته قابل ذکر در مورد راکون ها پرخاشگری زیاد آنها بخصوص در فصل زادآوری می باشد. راکون ها یکی از حیوانات میزبان بیماری هاری نیز محسوب می شوند. این حیوانات عمدتا در زیر دک ها یا مکان های مشابه لانه سازی می کنند ولی اگر شانس ورود به اتیک یا کرال اسپیس را پیدا کنند، این موقعیت را هم از دست نمی دهند.

 

راکون ها عمدتا در زیر دک ها یا مکان های مشابه لانه سازی
می کنند.

پرندگان:

موارد زیادی از خسارت و سوراخ کردن نمای ساختمان ها توسط انواع دارکوب ها مشاهده شده است. این سوراخها، ساختمان ها را مستعد نفوذ آب و لانه سازی دیگر جانوران می سازد.

 

خرس ها :

خرس ها هرگز در خانه های مسکونی لانه سازی نمی کنند. مراجعه آنها به خانه ها فقط به منظور یافتن غذا از سطل های زباله و یا درختان میوه می باشد و به این منظور گاهی اقدام به تخریب فنس ها ویا درهای ورودی می کنند.خرس ها در انتهای زمستان و ابتدای بهار از بقیه اوقات دیگر سال پرخاشگرتر هستند.

 

 

خرس ها در انتهای زمستان و ابتدای بهار از بقیه اوقات دیگر سال پرخاشگرتر هستند.

کوگر و کایوتی :

این جانوران نیز علاقه ای به لانه سازی در مناطق مسکونی ندارند و در نقاط شهری کمتر مشاهده می شوند ولی به صورت موردی در نقاط حاشیه ای شهر تردد می کنند. پرهیز از اینگونه جانوران اکیدا توصیه می شود و گزارشاتی از حمله این جانوران به انسان خصوصا کودکان وجود دارد.

پرندگان شکاری :

پرندگانی مانند عقاب نیز علاقه ای به نزدیک شدن و زندگی در جوار انسان ندارند ولی گزارشات بسیاری از حمله آنها به حیوانات خانگی کوچک مثل سگ و گربه و ربودن آنها وجود دارد. این اتفاق در نقاط روستایی بیشتر دیده می شود.

واقعیت این است که حضور بسیاری از این موجودات در مناطق مسکونی ناشی از تعرض شهرها به مناطق زندگی آنان است. سیاست برخورد با آنها می بایست در کمال دقت و احتیاط و بر مبنای دستورالعمل های مراجع ذیصلاح باشد.

برای محافظت از سرمایه خود چه کنیم؟

  • در صورت مشاهده هر یک از این مشکلات در خانه خود به متخصصان مرتبط (Pest Control) مراجعه کنیم.
  • به عنوان یک اصل کلی، بهترین راه مقابله انسداد فیزیکی راه ورود جانوران وحشی به خانه است.
  • بازرسان ساختمانی می توانند به شما در شناسایی موارد فوق کمک کنند. توصیه می شود قبل از خرید، برای اطمینان از یک سرمایه گذاری خوب با بازرسان فنی ساختمان مشورت کنید.