کانادایی ها به مردمانی آرام و صلح دوست معروف هستند. اما شاید جالب باشد بدانید که یک کارگردان کانادایی، در شکل گیری سیمای وحشت نقش مهمی داشته و شاید بتوان از او به عنوان آلفرد هیجکاک کانادا نام برد. او کسی نیست جز مارک رابسون ( ۱۹۷۸ – ۱۹۱۳) کارگردان، تهیه‌کننده و تدوین‌گر فیلم کانادایی . رابسون فعالیت 45 ساله خود را در هالیوود به عنوان تدوینگر فیلم آغاز کرد. او پس از موفقیت به عنوان تدوینگر در فیلم های درخشانی مانند همشهری کین ، کار خود  را به عنوان کارگردان و تهیه کننده ادامه داد.

مارک رابسون

او 34 فیلم را در طول دوران حرفه‌ای خود کارگردانی کرد که از آن جمله می‌توان به قهرمان (1949)، پیروزی درخشان (1951)، پل‌های توکو-ری (1955)، پیتون پلیس (1957)، مسافرخانه شادی ششم (1958)، سریع‌السیر فون رایان (1958) اشاره کرد. 1965)، دره عروسک ها (1967)، و زلزله (1974).


شاید فردا دیر باشد !

تنظیم وصیت نامه قانونی بدون هزینه (کانادا) : تعیین وقت


رابسون دو بار نامزد جایزه اسکار بهترین کارگردانی شد – برای پیتون پلیس و مسافرخانه ششمین شادی – و همچنین چهار جایزه انجمن کارگردانان آمریکا برای کارگردانی برجسته در فیلم‌های بلند. دو فیلم او نامزد نخل طلای جشنواره فیلم کن شدند. در سال 1960، او یک ستاره در پیاده‌روی مشاهیر هالیوود به‌خاطر کمک‌هایش در صنعت فیلم‌سازی دریافت کرد.

ورود به دنیای وحشت

در سال 1940، او به عنوان دستیار رابرت وایز در تدوین فیلم شهروند کین، اولین فیلم اورسون ولز، کار کرد. او و وایز همچنین فیلم بعدی ولز، آمبرسون‌های باشکوه (1942) را ویرایش کردند و در پایان فیلم قسمت های زیادی را حذف کردند، که ولز با آن مخالفت کرد.

همکاری مارک رابسون  با وال لوتون – رمان‌نویس، تهیه‌کننده و فیلم‌نامه‌نویس روسی-آمریکایی (۱۹۵۱-۱۹۰۴) – که سرپرستی تولید مجموعه ای از فیلم‌های ترسناک کم هزینه  و بسیار موفق را برای RKO Pictures برعهده داشت،‌ ورود او به ژانر وحشت را رقم زد. اولین فیلم این مجموعه،  مردم گربه (1942) به کارگردانی ژاک تورنور بود.

مردمان گربه ای

فیلم های بعدی او در ژانر وحشت، من با یک زامبی راه رفتم (1943) و مرد پلنگی (1943) بود. لوتون چنان تحت تأثیر کار رابسون قرار گرفت که او را به عنوان کارگردان فیلم The Seventh Victim (1943) ارتقا داد. لوتون نتیجه را دوست داشت، بنابراین رابسون کشتی ارواح (1943) را کارگردانی کرد.


لوتون می خواست فیلم های غیر ترسناک هم بسازد و RKO به او اجازه داد تا Youth Runs Wild (1944) را بسازد، داستانی در مورد بزهکاری نوجوانان. رابسون این فیلم را نیز کارگردانی کرد، اما این فیلم موفقیت تجاری به همراه نیاورد. 

مطالعه کنید :

معرفی ۱۰۰ فیلم ترسناک تاریخ سینما | قسمت اول

معرفی ۱۰۰ فیلم ترسناک تاریخ سینما | قسمت دوم

معرفی ۱۰۰ فیلم ترسناک تاریخ سینما | قسمت سوم

موفق ترین فیلم،‌ جزیره مردگان (1945) با بازی بوریس کارلوف بود. لوتون، کارلوف و رابسون در فیلم Bedlam (1946) دوباره متحد شدند، فیلمی که در باکس آفیس ضرر کرد و به آخرین فیلم ترسناک تولید شده توسط لوتون تبدیل شد.

جزیره مردگان

یکی از فیلم های موفق او ،‌ دره عروسک ها است. دره عروسک‌ها ( Valley of the Dolls) فیلمی به کارگردانی در سال ۱۹۶۷ (۱۳۴۵) منتشر شد . این فیلم در سال ۱۹۶۷ میلادی، تیدبل به ششمین فیلم پرفروش آمریکا شد.

از چپ به راست: پتی دوک، مارک رابسون (کارگردان)، لی گرانت، دیوید وایزبارت (تهیه کننده)، ژاکلین سوزان (نویسنده-بازیگر)، و باربارا پارکینز در صحنه فیلمبرداری دره عروسک ها (1967)

رابسون در ۲۰ ژوئن ۱۹۷۸ در اثر حمله قلبی در لندن از دنیا رفت. او پس از به پایان بردن فیلم قطار سریع‌السیر از دنیا رفت فیلم او یک سال پس از مرگش اکران شد. ستارهٔ رابسون بر روی پیاده‌روی مشاهیر هالیوود نقش بسته‌است.