نتایج تحقیقات یک پژوهش آمریکایی نشان می‌دهد واکسن شرکت مدرنا علیه ویروس سارس کووید ۱۹ نسبت به واکسن بیون‌تک/‌فایزر  ایمنی پایدارتری در برابر این ویروس و روند سخت بیماری ایجاد می‌کند.

داده‌های این پژوهش که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری در ایالات متحده آمریکا منتشر کرده نشان می‌دهند که ایمنی بدن در برابر ویروس کرونا بعد از دریافت دو دوز واکسن فایزر پس از چهار ماه به میزان چشم‌گیری کاهش می‌یابد در حالی که ایمنی ایجادشده با واکسن مدرنا تقریبا بدون تغییر می‌ماند.


۳ سال پیش : گپ و گفت پلاک۵۲ با آقای دکتر علی هرندی، عضو هیات علمی در انستیتو تحقیقات بیمارستان کودکان BC و دانشگاه بریتیش کلمبیا  پس اعلام بیماری کویید به عنوان بیماری واگیر جهانی توسط سازمان بهداشت جهانی


کارشناسان مراکز کنترل و پیشگیری بیماری در آمریکا که زیر نظر وزارت بهداشت و خدمات انسانی این کشور کار می‌کنند برای این پژوهش داده‌های ۳ هزار و ۶۸۹ بیمار بستری‌شده در بیمارستان‌ها از ماه مارس تا ماه اوت سال جاری میلادی را مورد بررسی قرار داده‌اند.

پلاک۵۲ را در اینستاگرام دنبال کنید
در این بازه زمانی شمار مبتلایان به سویه دلتا در ایالات متحده آمریکا افزایش قابل توجهی داشت. بررسی‌ها نشان داد از بیمارانی که روند سخت بیماری کووید ۱۹ را تجربه کردند ۱۲.۹ واکسن مدرنا و ۲۰ درصد واکسن فایزر دریافت کرده بودند.

در بیمارانی که واکسن مدرنا دریافت کرده بودند این که چه مدت پیش از ابتلا به بیماری واکسینه شده بودند تفاوت چندانی در میزان ایمنی موجود در بدن ایجاد نمی‌کرد؛ ایمنی این واکسن چهار ماه پس از دریافت دوز دوم ۹۳ درصد و پس از آن ۹۲ درصد است. در حالی که ایمنی بدن در برابر ویروس کرونا پس از دریافت واکسن بیون‌تک/فایزر به مدت چهار ماه ۹۱ درصد است و سپس به ۷۷ درصد کاهش می‌یابد.



با وجود اینکه در هر دو واکسن مدرنا و بیون‌تک/فایزر از فناوری ام‌ار‌ان‌آ (mRNA) استفاده می‌شود، شمار پژوهش‌هایی که نشان می‌دهند تاثیرگذاری واکسن مدرنا را پایدارتر از واکسن فایزر ارزیابی می‌کنند در حال افزایش است. گمان می‌رود این تفاوت به دوز بالاتر در واکسن مدرنا و فاصله زمانی بیشتر بین دو دوز واکسن این شرکت مربوط است. نتایج این تحقیقات می‌توانند تاثیر مهمی بر بحث‌‌های مربوط به لزوم استفاده از دوز سوم واکسن کرونا داشته باشند.

پلاک۵۲ را در تلگرام دنبال کنید
البته شرکت مدرنا چهارشنبه ۱۵ سپتامبر اعلام کرد که ایمنی ایجادشده با واکسن این شرکت نیز به مرور زمان کاهش می‌یابد اما پس از دوره زمانی طولانی‌تر.

«عجائب المخلوقات و غرائب الموجودات» فی عجائب المرض الکوید و واکسنه !!

با صدای افشین حر


در جریان اعلام این خبر شرکت سازنده واکسن مدرنا همچنین استفاده از دوز سوم این واکسن را توصیه کرده است. بر اساس تحقیقات شرکت تولیدکننده واکسن مدرنا، افرادی که به تازگی یعنی حدود ۸ ماه پس از دوز اول، دوز دوم را دریافت کرده‌اند ریسک کمتری برای ابتلا به کرونا دارند تا کسانی که دوز اول حدود یک سال پیش به آنها تزریق شده است.

استفان بنسل، رئیس شرکت تولیدکننده واکسن مدرنا توضیح داد:

افزایش ریسک از بین رفتن تاثیر واکسیناسیون در شرکت‌کنندگان این پژوهش که در سال گذشته واکسینه شده‌اند در مقایسه با افرادی که اخیراً واکسینه شده‌اند نشان می‌دهد که ایمنی در برابر این ویروس به مرور زمان کاهش می‌یابد و برای حفظ سطح بالاتر ایمنی نیاز به دوز تقویتی است.

او همچنین تاکید کرد که با وجود افزایش شمار مبتلایان به سویه دلتا که مسری‌تر است، واکسن این شرکت دست‌کم شش‌ ماه ایمنی پایدار ایجاد می‌کند.