اصغر فرهادی پس از دریافت جایزه بزرگ جشنواره فیلم کن برای ساخت فیلم “قهرمان” سخنان کوتاهی را مطرح کرد.

به گزارش پلاک۵۲، اصغر فرهادی پس از دریافت جایزه بزرگ این رویداد در سخنان کوتاهی گفت: از هیات داوران، گروهم که با تمام قلبشان با من کار کردند، از خانواده‌ام که همیشه همراهم بودند به ویژه دخترم که من را ترغیب کرد این فیلم را بسازم، تشکر می‌کنم الان که اینجا ایستاده ام یاد ۳۶ سال پیش افتادم که یک بچه ۱۳ ساله بودم و در شهری که به دنیا آمدم با کمترین امکانات اولین فیلم کوتاهم را ساختم.

وی افزود:

۳۶ سال است که به جز نوشتن و فیلم ساختن کار دیگری نکرده‌ام. با همه مشکلات و گرفتاری ها که می‌توانست من را از مسیری که داشتم منصرف کند، این فیلم ها را نسازم و شما نبینید، اما به امید اینکه هر فیلمی که می‌سازم پرسش هایی از شرایط تلخ اجتماعی دور و برم ایجاد کند و آن ها را با تماشاگر به اشتراک بگذارم و با فکر کردن به آنها به راه حلی برسم باز هم ادامه دادم و امیدوارم بتوانم باز با همه مشکلات ادامه بدهم چون ایمان دارم یکی از راه‌های نجات کشورم آگاهی بخشی است.


اصغر فرهادی کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده ایرانی، زادهٔ ۱۷ اردیبهشت ۱۳۵۱، فارغ التحصیل کارگردانی سینما از دانشگاه تربیت مدرس دانشگاه تهران است. در سال ۲۰۱۲ فیلم جدایی نادر از سیمین وی برنده‌ٔ جایزه‌ی اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد و هم‌زمان، نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی(اورژینال) برای این فیلم شد.

گزارش برندگان جشنواره کن ۲۰۲۱: جایزه بزرگ کن برای «قهرمان» اثری از اصغر فرهادی

وی همچنین در سال ۲۰۱۲ برنده جایزۀ بهترین فیلم خارجی گلدن گلوب به خاطر کارگردانی و نویسندگی فیلم جدایی نادر از سیمین شد. فرهادی در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶، جایزۀ بهترین فیلم‌نامه جشنواره فیلم کن را برای نگارش فیلم‌نامه فیلم فروشنده دریافت کرد. همچنین در هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار، فروشنده به نویسندگی و کارگردانی وی توانست جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان را کسب کند. او برای فیلم قهرمان «جایزه بزرگ» هفتاد و چهارمین جشنواره بین‌المللی کن را دریافت کرد.


نشان افسر نشان افتخار هنر و ادبیات فرانسه نیز در ۲۷ فوریه ۲۰۱۴ در پاریس توسط اورلی فیلیپیتی، وزیر فرهنگ این کشور، به فرهادی اهدا شد. این نشان به‌دلیل «خلاقیت‌های هنری و تأثیر اصغر فرهادی بر هنر و ادبیات فرانسه و سراسر جهان» به این فیلمساز ایرانی تعلق گرفت.وی همچنین جایزۀ سزار، جایزۀ مستقل اسپریت و جوایز بودیل را به دست آورده‌است.

در یک نظرسنجی مجله تایم، وی رتبه چهارمین شخصیت تأثیرگذار در میان ۱۰۰ شخصیت برتر سال ۲۰۱۲ را کسب کرد؛ و در نهایت به عنوان یکی از ۱۰۰ چهرهٔ تأثیرگذار سال ۲۰۱۲ از سوی این مجله معرفی شد. فرهادی در سال ۲۰۱۲ در فهرست ۱۰۰ متفکر جهان فارن پالیسی قرار گرفت.