وضعیت اقتصادی کانادا از آنچه پیش بینی شده بود، بهتر است

بانک مرکزی کانادا امروز چهارشنبه سوم ماه جون، نرخ بهره معیار خود را با ۰.۲۵ درصد ثابت نگه داشت و اعلام کرد که این بانک اعتقاد دارد که تأثیر اقتصادی کووید-۱۹ بر اقتصاد جهان به اوج خود رسیده است و شرایط اقتصادی کانادا از آنچه که قبلا پیش بینی شده بود، بهتر است.

بانک مرکزی کانادا از زمان شروع شیوع بیماری ، نرخ خود را به طرز چشمگیری کاهش داده است و آن را از ۱.۷۵ درصد در اواخر فوریه به ۰.۲۵ درصد کاهش داد. این اقدام بانک مرکزی بر نرخی که وام گیرندگان و سپرده گذاران کانادایی از بانک هایشان دریافت می کنند ، تأثیر می گذارد.

بانک مرکزی کانادا،موسسات مالی را تشویق به وام دادن می کند

بانک مرکزی در تلاش برای تشویق اعطای وام و انجام سرمایه گذاری برای تحریک اقتصاد ، نرخ خود را کاهش داد ، اما کاهش نرخ تنها اقدام بانک مرکزی کانادا برای حمایت از اقتصادی که به شکل غیر منتظره و بی سابقه از ویروس کرونای جدید آسیب دیده،نبود.

بانک مرکزی اعتقاد دارد شرایط اقتصادی کانادا از آنچه که قبلا پیش بینی شده بود، بهتر است.

خرید اوراق قرضه توسط بانک مرکزی کانادا

در این خصوص،‌ بانک کانادا برای اطمینان از وجود نقدینگی کافی در سیستم ،برنامه هایی برای خرید اوراق قرضه را آغاز کرده است. این بانک روز چهارشنبه اعلام کرد که بازخرید اوراق قرضه دولتی را با سرعت ادامه می دهد تا اطمینان حاصل کند که بانک ها به اندازه کافی پول در اختیار دارند تا بتوانند وام دراختیار متقاضیان واجد شرایط خود قرار دهند. اکنون بانک مرکزی انتظار دارد که تولید ناخالص داخلی بین ۱۰ تا ۲۰ درصد در مقایسه با سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۹ کاهش پیدا کند در حالی که در ماه آپریل امسال این پیش بینی معادل ۱۵ تا ۳۰ درصد بود که نشان دهنده شرایط بهتر اقتصادی کشور از آنچه که فکر می شد، است.

احتمالا نرخ بهره تغییر نمی کند

تصمیم بانک مرکزی به حفظ نرخ بهره به این معنی است که کانادایی هایی که وام مسکن با نرخ متغیر دارند (Variable Rate Mortgages) نباید به زودی انتظار تغییر نرخ وام خود را داشته باشند. James Laird ، بنیانگذار Ratehub.ca و رئیس کارگزاری وام مسکن CanWise مالی می گوید: نرخ های وام رهنی که از نظر تاریخی کم در حال حاضر در بازار وجود دارند ، می توانند تا زمانی که اقتصاد به همان سطح قبل از شروع شیوع بیماری برسد، ، باقی بماند.