نخست وزیر جاستین ترودو امروز پنج شنبه چهارم ماه جون ، سخنان روزانه خود را به حضور در جلسه مچازی که با Gavi با میزبانی انگلستان اختصاص داد . او گفت که Gavi کار ارزشمندی در تامین واکسن برای مناطق محروم و دور افتاده انجام می دهد و کانادا نیز در این حرکت سهم خود را ایفا خواهد کرد. نخست وزیر در ادامه اعلام کرد که امروز گزارش جدیدی از وضعیت شیوع بیماری کووید-۱۹در کشور منتشر خواهد شد.

کاهش و توقف شیوع بیماری

او اشاره کرد که بر اساس یافته های این گزارش، اقدامات صورت گرفته تا حد زیادی موفقیت آمیز بوده اند و شاهد کاهش و حتی توقف موارد ابتلا به بیماری در مناطقی از کشور هستیم اما  این به آن معنی نیست که از خطر خارج شده ایم و در برخی مناطق که موارد جدید مشاهده می شود و یا در مراکز نگهداری و مراقبت از سالمندان، تهدید هنوز بسیار جدی است.

سالمندان در خانه باقی بمانند

نخست وزیر گفت که با بازگشایی تدریجی اقتصاد اگر می خواهیم که این بیماری دوباره شیوع پیدا نکند، باید نکات بهداشتی مانند حفظ فاصله ۲ متری در اجتماع و شستشوی مرتب دست ها را جدی بگیریم و در صورتیکه حفظ فاصله فیزیکی امکان پذیر نیست،‌ از ماسک صورت استفاده کنیم. او تاکید کرد که با بازگشت تدریجی کسب و کارها به شرایط عادی، فعلا سالمندان و افراد آسیب پذیر باید همچنان به ماندن در خانه ادامه دهند که این موضوع بر روی سلامت روحی و شرایط مالی و کیفیت زندگی آن ها تاثیر منفی خواهد داشت.

با بازگشت تدریجی کسب و کارها به شرایط عادی، سالمندان و افراد آسیب پذیر باید همچنان به ماندن در خانه ادامه دهند که این موضوع بر روی سلامت روحی و شرایط مالی و کیفیت زندگی آن ها تاثیر منفی خواهد داشت.

حمایت مالی از بازنشستگان و سالمندان

نخست وزیر ادامه داد که ساختار قوی بازنشستگی در کانادا مانند Old Age Security , Canada Pension Plan, Guaranteed Income Supplement برای سالمندان وجود دارد  اما این کافی نیست چون با تداوم شرایط فعلی، هزینه زندگی برای بازنشستگان و سالمندان افزایش پیدا می کند.

او گفت به عنوان مثال سالمندان نمی توانند مثل سابق از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند، خودشان به خرید بروند و از تخفیفات استفاده کنند و به ارسال خریدهایشان به خانه (Delivery) وابسته هستند که باعث افزایش هزینه های زندگی برایشان می شود و آنچه که کار را سخت تر می کند این است که بپذیریم این روش زندگی تا مدتی برایشان ادامه پیدا خواهد کرد. نخست وزیر ادامه داد که به همین منظور دولت او دست به کار شده است و در ماه آپریل، ۴ میلیون سالمند با درآمد کم GST Credit بیشتری دریافت کردند که به صورت میانگین ۳۷۵ دلار برای افراد مجرد و ۵۱۰ دلار برای افراد متاهل به عنوان قدم اول بوده است.

حمایت های بیشتری در راه است

نخست وزیر اعلام کرد که سالمندانی که واجد شرایط دریافت Old Age Security (OAS) هستند معادل ۳۰۰ دلار بیشتر دریافت خواهند کرد تا بخشی از افزایش هزینه ها را برایشان جبران کند. همچنین دریافت کنندگان Guaranteed Income Supplement نیز مبلغ ۲۰۰ دلار بیشتر دریافت می کنند برای همین به بیش از ۲/۲ میلیون نفر سالمند و بازنشسته که واجد شرایط هر دو هستند،‌ معادل ۵۰۰ دلار پرداخت خواهد شد.

ترودو گفت که این مبلغ در هفته ای که از ۶ ام جولای شروع می شود به حساب واجدین شرایط واریز خواهد شد. سالمندان مجرد تا ۹۰۰ دلار و متاهلین تا ۱۵۰۰ دلار در ماه جولای دریافت می کنند. نخست وزیر گفت که همزمان ما از سازمان هایی که برای بهبود کیفیت زندگی سالمندان فعالیت می کنند حمایت می کنیم.

او همچنین گفت که امشب با نخست وزیران استانی برای برنامه ریزی بازگشایی تدریجی و محتاطانه اقتصاد در کشور جلسه هفتگی از راه دور دارد و در این جلسه در خصوص حمایت دولت مرکزی از شهرداری ها نیز صحبت خواهد شد . در پایان نخست وزیر به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.