سریال اسپانیایی «سرقت پول» که در سال ۲۰۱۷ از شبکه نتفلیکس و در پنج فصل منتشر شد چنان به یک وسواس جهانی تبدیل شد که نه تنها یک اسپین‌آف کره‌ای به نام «سرقت پول: کره – منطقه اقتصادی مشترک» بر اساس آن تولید شد، بلکه دو مستند دیگر نیز در همین راستا خلق شدند. اول «سرقت پول: پدیده» بود که نگاهی به محبوبیت این سریال در سرتاسر جهان داشت و سپس «سرقت پول: از توکیو تا برلین»؛ که در آن سازندگان و بازیگران درباره ساخت این سریال صحبت کردند.

بر اساس گزارش هالیوود ریپورتر، تا پیش از انتشار «بازی مرکب»، «سرقت پول» پربیننده‌ترین درام غیرانگلیسی زبان نتفلیکس بود که حدود ۱۸۰ میلیون خانواده در سراسر جهان به تماشای آن نشستند؛ بنابراین کاملا مشخص بود طولی نمی‌کشد که داستان‌های بیشتری حول و حوش فضای «سرقت پول» منتشر شود. گذشته از همه اینها، سال گذشته نتفلیکس قرارداد خود را با اَلکس پینا، خالق سریال سرقت پول، تمدید کرد و به نظر می‌رسد در حال اجرایی کردن یک ایده داستانی و تبدیل کردن آن به فیلم هستند. این سریال به کارگردانی الکس پینا قرار است درباره مولتی میلیاردر‌های اسپانیایی باشد که در اوج دوران بحران کووید در زیرزمین‌های خود زندگی باشکوه و مجللی را تجربه می‌کنند در حالی که دیگران روز به روز رنج می‌کشند و به کام مرگ می‌روند.

در حال حاضر، سریال «برلین»، آخرین حلقه در زنجیره «سرقت پول» است و شامل یک سریال هشت قسمتی بسیار تماشایی است که در لحظه به لحظه آن خطر حس می‌شود و البته به زیبایی هرچه تمام‌تر به فیلم‌های مبتنی بر سرقت ادای احترام می‌کند. «برلین» اگرچه با علم به اینکه پیش‌درآمد «سرقت پول» است و برخی از شخصیت‌های آن برای رقم زدن اتفاقات و رویداد‌های «سرقت پول» باید زنده بمانند، حس غافلگیری نسخه قبلی خود را ندارد با این وجود آنچه را که طرفداران سرقت پول می‌خواهند کاملا ارائه می‌دهد: افراد زیبا (اگر زیبایی را برابر با زمخت و از نظر عاطفی آسیب دیده) در مکان‌های زیبا تلاش می‌کنند تا جنایتی غیرممکن و پیچیده را انجام دهند.

از طرف دیگر کسانی که از «سرقت پول» غافل مانده و هنوز آن را ندیده‌اند سریال «برلین» می‌تواند یک پیشینه خوب باشد. نام این اسپین آف «برلین» است نه به این دلیل که در شهر آلمان اتفاق می‌افتد یا ارتباطی با آن دارد، بلکه به این دلیل که نام مستعار آندرس دی فونولوسای (پدرو آلونسو) جذاب و فرهیخته، اما حیله گر و خونسرد است، یک جنایتکار کاملا تاکتیکی و درخشان که خطر را مانند انگل روی پوست تغذیه می‌کند. در سریال اصلی یعنی «سرقت پول» باندی که قصد نفوذ به ضرابخانه سلطنتی اسپانیا را داشت نام شهر‌های بزرگ را به عنوان اسم مستعار روی خود گذاشته بودند: ریو، توکیو، هلسینکی، مسکو، بوگوتا، پالرمو، نایروبی و البته برلین.

پدرو آلنسو

شخصیت‌های جذاب همراه برلین برای سرقت جواهرات

این فیلم در واقع در گذشته‌ای نامشخص قبل از سریال سرقت پول رخ می‌دهد و همانند آن سریال شخصیت‌های بسیار جذابی شخصیت اصلی داستان یعنی برلین، را همراهی می‌کنند درست مانند کسانی که دور پرفسور در فیلم سرقت پول جمع می‌شوند. هر کدام از این شخصیت‌ها ویژگی‌ها و کارکرد‌های منحصر به فرد خاص خود را دارند و همین امر بر جذابیت فیلم می‌افزاید: در سریال برلین، کیلا که نقش او را میشل جنر بازی می‌کند یک نابغه کامپیوتری بسیار خجالتی است، شخصیت روی با بازی خولیو پی‌نا یک فرد عاشق دردسر است که می‌تواند به هر چیزی نفوذ کند، بروس که جوئل سانچز نقش او را بازی می‌کند یک پسر عاشق تتو و خالکوبی است که در حرفه‌ی اسلحه‌سازی بسیار متخصص است، کامرون سارق نسبتا کم تجربه، اما بسیار سرزنده و سرحال است، اما مهارت‌هایش در ابتدا کاملا مشخص نیست. دامیان که تریستان اولوآ نقش وی را بازی می‌کند دوست قدیمی برلین است که روز‌ها استاد دانشگاه است و شب‌ها یک نابغه‌ی جنایتکار که بر این شخصیت‌های اغلب خشن دور و بر برلین نظارت می‌کند.


هرکدام از این شخصیت‌ها مانند خود آندرس یا همان برلین، از درون شکسته و چهره و نمایش بیرونی باحال آن‌ها فقط پوششی برای سال‌ها ترومای احساسی آنهاست؛ بنابراین احتمالا به همین دلیل است که برلین به شکل ناامیدانه‌ای عاشق کامیل (سامانتا سیکیروس)، همسر رئیس خانه حراج می‌شود و همه چیز را خراب می‌کند.

تفاوت سریال برلین با سرقت پول

بینندگان احتمالا مقایسه‌هایی بین سریال برلین و سرقت پول را در ذهن داشته باشند. در حالی که مغز متفکر «سرقت پول»، معروف به پروفسور، پس‌زمینه دلسوازنه‌ای برای انجام جنایت خود داشت برعکس آندرس اغلب بی رحم و دمدمی مزاج است؛ مردی که به نظر می‌رسد غالبا اشتهای حریصانه خود به جنایت و سرقت را در اولویت قرار می‌دهد. بازی پر تنش و موش و گربه با پلیس که باعث شد «سرقت پول» از همان قسمت اول جذاب شود، در سریال برلین برعکس این تنش‌ها در قسمت‌های بعدتر اتفاق می‌افتد. بعلاوه، هدف نهایی فیلم سرقت پول در پس‌زمینه تغییر جهان می‌گذرد، اما در سریال برلین چنین چیزی ابدا مد نظر نیست.

برای مطالعه بیشتر:

درباره سریال Berlin؛ عشاق مست در جست‌وجوی گنج

سکانس های برتر| سرقت پول (2021-2017)

ترانه بلا چائو، نماد مقاومت در راه آزادی

همچنین باید گفت که ترکیب بازیگران جدید با عوامل سرقت پول کاملا متفاوت است؛ مثلا کیلا اگرچه در ابتدای کار خجالتی است و کار‌های کمیکی انجام می‌دهد، اما بعدتر بسیار ناراحت‌کننده می‌شود. با این حال باید گفت که سریال «برلین» جذابیت‌های خاص خودش را دارد مثلا پیچش‌های داستانی که مطمئنا طرفداران فیلم را خوشحال و راضی می‌کند، تدوین شیک، صحنه‌های اکشن بسیار جذاب، مناظر زیبای فرانسوی، موسیقی پاپ کلاسیک شیرین فرانسوی از «اتین داهو» تا «شارل آزناوور».

در پایان باید گفت که قطعا طرفداران سریال سرقت پول در برابر جذابیت‌های برلین نمی‌توانند مقاومتی از خود نشان دهند و حتی انگیزه‌های شخصی و روانشناختی خود برلین هم می‌تواند سویه دیگری از جذابیت‌های یک سریال را به مخاطبان ارائه دهد.