محققان موفق به ابداع یک نسخه پیشرفته از ماسک‌ها N95 شده‌اند که با لایه‌های کربن قادر است همراه با نابودی ویروس‌ها و باکتری‌ها، بوی بد دهان را نیز از بین ببرد.

با آشفتگی وضع شیوع بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ در سراسر جهان، صنعت تجهیزات حفاظت شخصی (PPE) شاهد رونق سفارشات بوده است و هر هفته محصولات جدیدی را به خود می‌بیند که خیلی زود وارد بازار می‌شوند.

اکنون گروهی از محققان موسسه فناوری هند(IIT)، یک ماسک N95 جدید را طراحی کرده‌اند. اما آنچه این ماسک را از سایر ماسک‌های N95 متمایز می‌کند این واقعیت است که یک لایه کربن فوق فعال دارد که با استفاده از فناوری بدون بو(odorless technology) تولید می‌شود و قادر است بوی بد دهان را که در اثر استفاده از ماسک می‌تواند آزاردهنده باشد، از بین ببرد.

 

این ماسک علاوه بر محافظت در برابر باکتری‌ها و ویروس‌ها قادر است بوی بد درون ماسک را نیز از بین ببرد!

لایه بیرونی این ماسک نیز با نانوذراتی باردار شده است که به عنوان یک سد برای خنثی سازی ویروس‌ها عمل می‌کند. تیم طراح این ماسک جدید با هدف ارائه یک ماسک چند منظوره که علاوه بر محافظت در برابر باکتری‌ها و ویروس‌ها قادر باشد بوی بد درون ماسک را نیز از بین ببرد شروع به طراحی آن کرد.

کربن معمولا ماده‌ای مضر برای بدن است، اما با تغییر خصوصیات آن، استفاده از آن در ماسک ایمن می‌شود. این دقیقاً همان چیزی است که تیم با باردار کردن کربن و استفاده از آن برای ایجاد یک لایه کربن فوق فعال در داخل ماسک به آن رسید. منافذ این لایه کربنی ظریف‌تر از لایه‌های دیگر است و باعث می‌شود این ماسک در برابر آلاینده‌های خارجی و ویروس‌هایی مانند کروناویروس جدید نفوذناپذیر باشد.

طبق گفته سازندگان، مراحل آزمایش این ماسک به پایان رسیده است و اکنون آماده تولید انبوه است. دکتر پاتیل سرپرست این مطالعه اعلام کرد که این ماسک توسط شرکت استارتاپی (E-spin Nanotech) تولید خواهد شد. در حالی که این ماسک در آینده نزدیک آماده عرضه به بازار خواهد بود، محدوده قیمت آن احتمالاً بالاتر از ماسک‌های معمولی N95 خواهد بود.