مهرناز تاج فر

سرمقاله شماره بیست و یکم پلاک ۵۲

روز بیست و هشتم ماه جولای هر سال ، مطابق با هفتم مردادماه هر سال از سوی سازمان بهداشت جهانی به عنوان روز جهانی هپاتیت یا به عبارتی، پیشگیری از ابتلا به هپاتیت ، نام گذاری شده است.

دلیل انتخاب این تاریخ، سالروز تولد دکتر باروخ بلومبرگ ( Baruch Blumberg) است. این دانشمند آمریکایی ( ۲۸ جولای ۱۹۲۵ – ۵ آپریل ۲۰۱۱) موفق به کشف ویروس هپاتیت B ، روش شناسایی بیماری و واکسن آن شد و جایزه نوبل رشته پزشکی در سال ۱۹۷۶ به او تعلق گرفت.

Baruch Blumberg

هپاتیت در واقع، نوعی التهاب کبدی است که می تواند طیف وسیعی از مشکلات را برای سلامتی بیمار به وجود آورد. این بیماری در انواع پیشرفته خود حتی می تواند کشنده باشد. پنج گونه اصلی ویروس هپاتیت وجود دارد که از آن ها به انواع A ، B ، C ، D و E یاد می شود.

همه این ویروس ها باعث بیماری کبد می شوند، اما شیوه های انتقال، شدت بیماری ، توزیع جغرافیایی و روش های پیشگیری آن ها با هم متفاوت هستند. ویروس هپاتیت A از طریق غذا یا آب آلوده و یا از طریق تماس نزدیک با فرد مبتلا ایجاد می شود. انواع خفیف هپاتیت A نیازمند درمان نیست و بیشتر افراد مبتلا بدون هیچ گونه آسیب دائمی وارد بر کبد بطور کامل بهبود می یابند.

۳۲۵ میلیون نفر  معادل حدود ۴٪ از جمعیت جهان با هپاتیت B و  یا C زندگی می کنند ، و برای اکثر آنها ، آزمایش و معالجه فراتر از دسترس است و سالانه بیش از ۳۴/۱ میلیون مرگ ناشی از این بیماری گزارش می شود.

اما به خصوص انواع B و C منجر به بیماری مزمن در صدها میلیون نفر می شود و در کنار هم ، شایع ترین علت سیروز کبدی ، سرطان و مرگ و میر ناشی از هپاتیت ویروسی است. مطابق برآورد سازمان بهداشت جهانی ، ۳۲۵ میلیون نفر  معادل حدود ۴٪ از جمعیت جهان با هپاتیت B و  یا C زندگی می کنند ، و برای اکثر آنها ، آزمایش و معالجه فراتر از دسترس است و سالانه بیش از ۳۴/۱ میلیون مرگ ناشی از این بیماری گزارش می شود.

 

برخی از انواع هپاتیت از طریق واکسیناسیون قابل پیشگیری هستند.  مطالعات سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد که تا سال ۲۰۳۰ می توان با واکسیناسیون ، آزمایشات تشخیصی ، داروها و کمپین های آموزشی از حدود ۴/۵ میلیون مرگ و میر زودرس در کشورهای کمتر توسعه یافته جلوگیری کرد.

این روزها که زندگی همه ما تحت تاثیر ویروس کرونا جدید و بیماری کووید ۱۹ قرار گرفته، بهتر است دانش و آگاهی خود را در برابر سایر بیماری های ویروسی ارتقا دهیم. در بیماری هپاتیت هم رعایت بهداشت فردی و تغییر سبک زندگی نقش مهم و تعیین کننده ای در پیشگیری از ابتلا و انتقال این بیماری خطرناک دارد.

حالا که در آستانه روز جهانی هپاتیت هستیم، فرصت مناسبی است که آگاهی خود و خانواده و دوستان خود را در مورد این بیماری افزایش دهیم. دانش بیشتر در زمینه بیماری هپاتیت می تواند به ما کمک کند تا در مورد اثر این بیماری بر سلامت بدن، نشانه های ابتلا به آن بدانیم، برای پیشگیری بکوشیم و در صورت مواجه با آن، بهترین راه را برای درمان و اجتناب از انتقال ویروس به سایرین انتخاب کنیم. در یک کلام، هپاتیت را جدی بگیریم!

شاد و موفق باشید.