شبکه ای | پلاک ۵۲

آخرین شماره مجله پلاک52

شبکه ای

تماشاخانه, سینما, موسیقی

15 ملودی برای آرامش اعصاب: برترین موسیقی‌های متن 

گوش دادن به موسیقی فیلم می‌تواند راهی قدرتمند برای انتقال احساسات درست در زمان مناسب باشد. بنابراین چه به دنبال مطالعه‌ی یک موسیقی متن فیلم ساده باشید، چه تنها بخواهید در خلسه‌ی یک ملودی زیبا غرق شوید، در ادامه ۱۵ موسیقی آرامش‌بخش را نام بردیم که می‌توانید بشنوید.

ادبیات ایران و جهان, فرهنگستان

جهان کافکایی صد سال پس از مرگ کافکا 

با نگاهی به آنچه امروز جهان از سر می‌گذراند، مفهوم “جهان کافکایی” روشن‌تر از هر زمانی‌ست. جنگ در خشن‌ترین شکل خویش هر روز جان هزاران نفر را به مرگ می‌کشاند. میزان تولید و فروش اسلحه در جهان به بالاترین میزان خود رسیده است. آتش‌افروزان بر طبل جنگ می‌کوبند. سیمای آنان اما بر ما آشکار نیست. ما تنها واسطه‌هایی را در این کشاکش مرگبار می‌شناسیم.

اخبار فرهنگی و هنری, کیوسک

«هامون» داریوش مهرجویی به تئاتر می‌آید 

نمایشنامه‌ «هامون» نوشته مسلم آیینی برداشتی آزاد از فیلم «هامون» اثر استاد داریوش مهرجویی است. این نمایشنامه در زمان حیات زنده‌یاد مهرجویی نوشته و با تایید ایشان به چاپ رسید.

تاریخ

از ملکه ها تا دانشمندان؛ زنان پیشگام که دنیا را تغییر دادند 

نقش زنان در تاریخ، داستانی حماسی و در عین حال مغفول مانده است. برای قرن‌ها، سهم زنان در شکل دادن به جوامع، تمدن‌ها و دنیای ما به حاشیه رانده شده و نادیده گرفته شده است. روایت‌های تاریخی سنتی، غالباً مرد محور بوده‌اند و نقش زنان را به وظایف خانگی و خانوادگی محدود کرده‌اند.

داستان, ماموریت در دوبی

ماموریت در دوبی – قسمت هشتاد و هفتم 

ما کارهای مختلفی انجام میدهیم ولی اغلب آنها محرمانه و در پشت پرده است. به عنوان مثال من قرار است امشب یک میهمانی خیلی شاد برای پنج جوان اهل عربستان سعودی در لندن ترتیب دهم. این جوانان عرب چندین سال در ایالات متحده در امور مربوط به تجارت نفت تحصیل کرده اند.

اخبار فرهنگی و هنری, تماشاخانه

ترانه علیدوستی؛ بانوی سینمای ایران و مبارز حقیقت 

ترانه علیدوستی، نامی که در تار و پود سینمای ایران و قلب مردم این سرزمین ریشه دوانده، فراتر از یک بازیگر توانمند، به عنوان نمادی از صبر، شجاعت و تعهد به آرمان‌های انسانی شناخته می‌شود.

تماشاخانه, معرفی فیلم

جرات رویارویی با شیطان؛ ابیگیل شما را به دنیای وحشت دعوت می‌کند 

Abigail فیلمی سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز است که با فضاسازی وهم‌آلود، موسیقی متن مناسب، و استفاده از جلوه‌های ویژه کار شده، تماشاگر را تا انتهای فیلم پای خود می‌نشاند.

تاریخ, تماشاخانه, معرفی فیلم

رازهای قلعه الموت: افشاگری حقایق پنهان در سریال الحشاشین 

سریال “الحشاشین” (2024) به کارگردانی پیتر میمی ، داستانی تاریخی را روایت می‌کند که در دوران پر فراز و نشیب نزاع اسماعیلیان و فاطمیان در مصر رخ می‌دهد. این سریال با بازی چهره‌های مطرح مصری مانند عمرو یوسف، أحمد السقا، و میسا مغربی، به سرعت مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

فرهنگستان, موسیقی

نغمه‌های جاودانه؛ مروری بر زندگی و آثار حسینعلی خان نکیسا 

حسینعلی خان نکیسا در خانواده‌ای اهل موسیقی متولد شد. پدرش، حاجی ملا رجبعلی، مؤذن و تعزیه‌خوان تکیه دولتی در دوره ناصری بود. نکیسا از سنین کودکی با تعزیه و موسیقی آشنایی پیدا کرد و در کنار پدرش به تعزیه‌خوانی می‌پرداخت.