کامبیز درمبخش که درگیر بیماری کرونا شده بود، امروز ۱۵ آبان‌ماه ۱۴۰۰ در بیمارستان آتیه تهران دارفانی را وداع گفت. درمبخش زاده ۸ خرداد ۱۳۲۱ در شیراز بود. او طراح، کاریکاتوریست و گرافیست و برنده چندین جایزه بزرگ معتبر جهانی و دارنده نشان شوالیه از کشور فرانسه، چندین نمایشگاه مستقل از آثارش را در کشورهای مختلف جهان برگزار کرده بود.

کامبیز درمبخش را می‌توان از قله‌ها و بزرگان هنر معاصر دانست. وی تجربه سال‌ها فعالیت مطبوعاتی و همکاری با نشریات معتبر داخلی و خارجی را داشت. می‌توان  او به سادگی از کنار اتفاقات روزمره عبور نمی‌کرد.

ایران باید زنده بماند

او در مصاحبه‌ای گفته بود:

پشت سادگی کارهای من سال‌ها کار و زحمت وجود دارد. مثل یک سنگ الماس که شروع به تراشیدن آن می‌کنید و بعد از مدت‌ها خالص و کریستالیزه می‌شود. کار هنری هم همین‌طور است و باید سال‌ها کار کنید تا به این سادگی برسید. انسان رسیدن به سادگی را ارج می‌نهد و چون امروز فرصت کمی دارد، چیزهای کوتاه و تأثیرگذار می‌خواهد. مردم به من می‌گویند هر کاریکاتور تو یک کتاب است. کارهایم بدون کلام است و مردم از هر ملیتی می‌توانند آن را بفهمند. رسیدن به این زبان بین‌المللی زحمت زیادی می‌خواهد و من توانستم به درجه‌ای برسم که با جهان صحبت کنم. کاریکاتور کوتاه‌ترین وسیله پیام‌رسانی جهان است.

این سخن هنرمندی بود که روزانه چند ساعت از وقت خود را صرف طراحی می‌کرد. هنرمندی که کتاب‌هاى زیادی را در زمینه تصویرسازى و کاریکاتور از خود به یادگار گذاشت.


کامبیز درمبخش : من مخالم



کامبیز درم بخش درباره پیام آثار خود گفته بود:

من به دنبال یک زبان تصویری جهانی هستم. دلم می خواهد همه دنیا با یک زبان صحبت کنند. از مرزها متنفرم، عاشق صلح هستم، از جنگ، تبعیض نژادی، بی عدالتی و آلودگی محیط زیست بیزارم. من تصویری فکر می کنم و تصویری کار می کنم، خیلی ها در جهان زبان مرا می فهمند و این موفقیت بزرگی است، اما کامل نیست. تلاش می کنم؛ شب و روز. استاد من چاپلین است. بدون کلام سال هاست حرفش را می زند، با زور و بی عدالتی، اشرافیت و ناملایمات زندگی و فقر هم مبارزه می کند. جهان او را می شناسد چون با زبان تصویر سخن می گوید. نزدیک ۶۰ سال است که کارم در مجلات ایران و جهان چاپ می شود. آدمک های من سمبل یک انسان خلاصه شده هستند. داستان های من کوتاه است. وقت شما را نمی گیرد، با کمترین خط مفاهیم بزرگی را به شما نشان می دهد. آنچه در این جا می بینید قطره ای از دریاست. چشمه ای که می جوشد و باز نمی ایستد. من عاشق کارم و زندگی هستم. رویاهایم را با شما تقسیم می کنم. آیا روزی می رسد که همه مردم جهان با یک زبان تصویری سخن بگویند؟! و مترجم ها را بیکار و دیکشنری ها را دور بیندازیم، من امیدوارم.

پلاک۵۲ درگذشت این هنرمند بزرگ و شریف را به همه مردم ایران خصوصا خانواده درمبخش و جامعه هنرمندان تسلیت عرض می کند.