پروانه معصومی، بازیگر سرشناس سینما و تلویزیون، که مدتها قبل برای زندگی به گیلان رفته بود در بیمارستان صومعه‌سرا درگذشت. معصومی متولد ۱۳۲۳ و از مهم‌ترین بازیگران زن سینمای ایران در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ خورشیدی بود. او با کارگردانان سرشناسی ازجمله بهرام بیضایی، ناصر تقوایی، مسعود کیمیایی، محسن مخلملباف و کیومرث پوراحمد همکاری کرده بود. بازیگری که در سال‌های اخیر کمتر به‌عنوان بازیگر در سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی حضور پیدا کرد.

رگبار، غریبه‌ای در مه، کلاغ، ناخدا خورشید، ناصرالدین شاه آکتور سینما و جهیزیه برای رباب از فیلم‌هایی هستند که معصومی در آنها ایفای نقش کرده است.

نسخه کامل فیلم غریبه ای در مه با هنرنمایی پروانه معصومی

پروانه در سال 1323 در تهران به دنیا آمد نام او سکینه کبودرآهنگی بود، تحصیلاتش را در دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه ملی ایران تمام کرد، نخستین بار در سال 1350 در فیلم “بی‌تا” نقش کوتاهی گرفت و سپس در “رگبار” بهرام بیضایی نقش اوّل زن را بازی کرد.

از چپ به راست: بهروز وثوقی، جمشید مشایخی، بهمن فرمان‌آرا، فخری خوروش، پروانه معصومی و کامران شیردل در دیدار با شهبانو فرح پهلوی در ۱۳۵۳

شاید اوج بازی‌های “پروانه معصومی”  در قاب تلویزیون، سال 63 با “گل‌های داوودی” دیده شد، سال 65 نقش خاتون “ناخدا خورشید” ناصر تقوایی را ایفا کرد، نقشی که وجوه و ابعاد هنرمندی این بازیگر را بیشتر به رخ می‌کشید. سال 67 درخشش دیگری از پروانه معصومی را همگان به نظاره نشستند و آن «طوبی» خسرو ملکان بود.

نسخه کامل فیلم گل های داوودی با هنرنمایی پروانه معصومی


اما معصومی در این سال‌ها همگام با سینما در تلویزیون هم درخشید؛ سریال «کوچک جنگلی» بهروز افخمی نقش جواهر و «امام علی(ع)» داود میرباقری نقش هاجر همسر مالک اشتر را ایفا کرد، در «مسافر ری» و «پلیس جوان» یک گونه دیگری از هنرنمایی این بازیگر جلوی دوربین رفت. سال 87 در «یوسف پیامبر» هم قدرت بازی پروانه معصومی یک بار دیگر به رخ کشیده شد.

برای مطالعه بیشتر:

ادامه پائیز غم‌انگیز سینمای ایران؛ بیتا فرهی درگذشت

از سکوت تا نمایش فیلم «گاو»

در فیلم غریبه و مه

«ملکوت»، «راز پنهان» و «مینو» جزو‌ آخرین کارهایی است که این بازیگر برای تلویزیون بازی کرده است و بعدها «شرایط خاص» و «معکوس» پولاد کیمیایی به نمایش درآمدند.