سال‌هاست درآمدهای ورزشکاران حرفه‌ای منتشر می‌شود و مشخص است که با مجموع درآمدهای حاصل از پاداش‌های نقدی شرکت در مسابقات ورزشی و درآمدهای حاصل از قراردادهای تجاری، ستاره‌های ورزشی جزو ثروتمندترین چهره‌های مشهور جهان محسوب می‌شود.

نشریه فوربس هر سال رده‌بندی معروف پردرآمدترین ورزشکاران فعال را منتشر و با برآورد جمع عواید ورزشی و تجاری‌شان کل درآمد آن‌ها را هم منتشر می‌کند.

اما حالا “اسپورتیکو” که یک رسانه دیجیتال درباره اقتصاد و صنعت ورزش است یک رده‌بندی جدید از ۲۵ ورزشکار پردرآمد تاریخ منتشر کرده است که نشان‌ می‌دهد برخی از ورزشکاران “میلیاردر” هم شده‌اند. در این فهرست نیز مانند رده‌بندی فوربس جمع درآمدهای ورزشی و تجاری برآورد شده است. با این تفاوت که در این لیست ملاک فعال بودن ورزشکاران نبوده و درآمدهای ورزشکاران بازنشسته نیز محاسبه شده است.

اسپورتیکو” با توجه به این که این فهرست بازه زمانی طولانی‌ای را دربرمی‌گیرد و تنها محدود به ورزشکاران کنونی نیست، برای قیاس واقعی‌تر، درآمدها را بر اساس نرخ تورم متناسب کرده است.

پرواز “ایر جردن”

در صدر این فهرست همان طور که انتظار می‌رفت مایکل جردن اسطوره بسکتبال آمریکا و یکی از بزرگ‌ترین ورزشکاران تاریخ حضور دارد. فوق‌ستاره سابق باشگاه شیکاگو بولز در دوران بازی هم یکی از پردرآمدترین ورزشکاران جهان بود، اما ۲/۶۲ میلیارد دلار درآمدی که او را در این رده‌بندی با فاصله نسبتاً زیاد صدرنشین کرده‌، بیشتر به دلیل درآمدهای تجاری‌اش با ایجاد برند “ایر جردن” توسط شرکت تولیدکننده ورزشی نایکی است که پس از بازنشستگی او در سال ۲۰۰۳ هم همچنان ادامه دارد.

مایکل جردن
نایکی در سال ۱۹۸۴ موفق شد با ستاره آن زمان ۲۱ ساله تیم شیکاگو، با پیشنهاد ۵۰۰ هزار دلار در سال قرارداد ببندد. در حالی که گفته می‌شد خود جردن می‌خواست با رقیب آلمانی نایکی، یعنی آدیداس همکاری کند.

با گذشت زمان نایکی برند “ایر جردن” را ساخت و بخشی از تجهیزات ورزشی بسکتبال را با این برند عرضه می‌کند. برند “ایر جردن” آن قدر موفق بوده که حتی حالا به ورزش‌های دیگر هم وارد شده و در فصل‌های گذشته اسپانسر لباس تیم فوتبال پاری‌سن‌ژرمن هم شده است.

برند ایر جردن

نایکی که مالک برند “ایر جردن” است، بر اساس قرارداد مادام‌العمری که با مایکل جردن دارد، هر سال پنج درصد از درآمد فروش محصولات “ایر جردن” را به عنوان حق امتیاز به او پرداخت می‌کند. ۱/۳ میلیارد دلار، یعنی تقریباً نیمی از کل درآمد مایکل جردن تنها حاصل از دریافت همین حق امتیازها از نایکی تا به امروز بوده است.


گلف‌بازهای ثروتمند

تایگر وودز

در رده دوم فهرست پردرآمدترین ورزشکاران تاریخ، تایگر وودز قرار گرفته است. این گلف‌باز آمریکایی با ۲/۱ میلیارد دلار در کنار مایکل جردن تنها ورزشکار تاریخ است که درآمدش تا کنون به بیش از دو میلیارد دلار رسیده است.

تایگر وودز

وودز هم مثل جردن از قرارداد با نایکی سود زیادی برده است. نایکی که سال ۱۹۹۶ اولین قرارداد تجاری خود را با ارزش ۴۰ میلیون دلار به مدت پنج سال با وودز بست، تا کنون چند بار قرارداد خود را با او تمدید کرده و مبلغ قرارداد را هم افزایش داده است. آخرین تمدید در سال ۲۰۱۳ اتفاق افتاد. ارزش سالیانه قرارداد کنونی نایکی با وودز ۲۰ میلیون دلار برآورد می‌شود.

نایکی در تمامی فراز و نشیب‌های زندگی وودز همراه با او بوده و حتی بعد از رسوایی جنسی وودز در سال ۲۰۰۹ و در حالی که سایر اسپانسرها قراردادشان را با او فسخ کردند، به او وفادار ماند. این وفاداری برای دو طرف پرسود بوده است.

 نایکی با وجود این که پنج سال است دیگرچوب گلف تولید نمی‌کند، اما همچنان به تامین لباس و کفش وودز ادامه می‌دهد و گفته می‌شود شراکت بین وودز و نایکی بعد از کناره‌گیری رسمی او از میادین ورزشی هم مانند مایکل جردن ادامه خواهد یافت.



به اجرای بابک شلمان از ۱ تا ۵ امتیاز بدهید


در فهرست پردرآمدترین ورزشکاران تاریخ “اسپورتیکو” دو گلف‌باز آمریکایی دیگر پایین‌تر از تایگر وودز قرار گرفته‌اند: آرنولد پالمر و جک نیکلاوس.

پالمر که پنج سال پیش در ۸۷ سالگی درگذشت، یکی از بزرگ‌ترین گلف‎‌بازان تاریخ به شمار می‌آید. کل درآمد او ۱/۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود. او در شش دهه بیش از ۶۰ قهرمانی بدست آورد. اما بیشتر درآمدی که او را به سومین ورزشکار پردرآمد تاریخ تبدیل کرده، حاصل از فعالیت‌های تجاری او از جمله ساخت زمین گلف در بیش از ۲۵ کشور و راه‌‌اندازی شبکه تلویزیونی “گلف چنل” بوده است.

آرنولد پالمر

جک نیکلاوس، دیگر اسطوره گلف‌ آمریکا که مثل پالمر از طریق فعالیت‌های رسانه‌ای و ساخت زمین گلف درآمد زیادی به دست آورده است، با ۱/۳۸ میلیارد دلار چهارمین ورزشکار پردرآمد تاریخ محسوب می‌شود.

حضور سه گلف‌باز آمریکایی در میان چهار ورزشکار پردرآمد تاریخ قابل توجه است. اگر فیل میکلسون، دیگر گلف‌باز آمریکایی هم که با درآمد ۱/۰۸ میلیارد دلار در این رده‌بندی یازدهم است، در نظر گرفته شود، می‌توان به این واقعیت پی برد که گلف در بازار بزرگ آمریکا چه جایگاهی دارد و چقدر درآمدزاست.

ورزشکاران شاغل

در نیمه پایینی ۱۰ نفر اول در این رده‌بندی، اغلب ورزشکارانی حضور دارند که همچنان به فعالیت حرفه‌ای ورزشی خود ادامه می‌دهند. کریستیانو رونالدو فوق‌ستاره فوتبال جهان که در حال حاضر در منچستر یونایتد بازی می‌کند، به عنوان پردرآمدترین بازیکن فوتبال تاریخ، در رده‌بندی پردرآمدترین ورزشکاران جهان نیز با ۱/۲۵ میلیارد دلار پنجم است.

رونالدو و مسی

سلبریتی های اونا، سلبریتی های ما

آنچه در انتظار ماست؛ سبک زندگی در آینده!

شما به نوموفوبیا مبتلا هستید!

رونالدو که حالا رکورد بیشترین گل ملی را هم شکسته و اولین انسانی است که تعداد دنبال‌کننده‌هایش در شبکه‌های اجتماعی فیسبوک و توییتر و اینستاگرام به بیش از ۵۰۰ میلیون نفر رسیده، علاوه بر قرارداد پرسودش با نایکی، با ساخت برند CR۷ وارد کسب‌وکار هتل، عطر و بدنسازی هم شده است. او اولین بازیکن فوتبال فعال است که در دوران بازی کل درآمدش به بیش از یک میلیارد دلار رسیده است.

پایین‌تر از رونالدو، فلوید می‌ودر قرار گرفته است. تنها نماینده ورزش بوکس در میان ۱۰ ورزشکار پردرآمد تاریخ که کل درآمدش به ۱/۲ میلیارد دلار رسیده است. این بوکسور آمریکایی که بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۵ مسابقه داد، چهار سال در رده‌بندی نشریه فوربس به عنوان پردرآمدترین ورزشکار سال انتخاب شد.

می‌ودر که حالا یک شرکت مدیریت بوکس تاسیس کرده با مسابقات نمایشی هم درآمدهای هنگفتی بدست می‌آورد. او چندی پیش تنها برای یک مبارزه نمایشی با لوگان پل، شخصیت معروف یوتیوبی، ۶۵ میلیون دلار گرفت.

لبرون جیمز، ستاره بسکتبال آمریکا و لیونل مسی فوق‌ستاره فوتبال آرژانتین که در این فصل بعدِ سال‌ها حضور در بارسلونا به پاری‌سن‌ژرمن پیوست، دو ورزشکار دیگر هستند که همچنان فعال‌اند و به ترتیب با ۱/۱۷ میلیارد دلار و ۱/۱۴ میلیارد دلار در رده‌های هفتم و هشتم فهرست پردرآمدترین ورزشکاران تاریخ قرار گرفته‌اند.

لیونل مسی که یک قرارداد مادام‌العمر با تولیدکننده ورزشی آلمانی آدیداس دارد، مانند رونالدو از حالا فعالیت‌های تجاری مختلفی را حول برند شخصی خود آغاز کرده است. از جمله فروشگاه‌های ورزشی “مسی استور“. نشریه فوربس مجموع درآمد ورزشی و تجاری او را پارسال ۱۳۰ میلیون دلار در سال برآورد کرد.

ورزشکار نهم در این رده‌بندی، میشائل شوماخر اسطوره آلمانی فرمول یک و راننده سابق تیم فراری است که در سال ۲۰۱۲ از ورزش اتومبیلرانی کناره‌گیری کرد و بعد از یک سانحه اسکی در سال ۲۰۱۳ و آسیب‌دیدگی سرش گفته می‌شود همچنان در کما است. اسپورتیکو کل درآمد ورزشی و تجاری او را ۱/۱۳ میلیارد دلار برآورده است.

میشائل شوماخر

فدرر، تنها تنیس‌باز فهرست

اسطوره سوییسی تنیس، راجر فدرر، فهرست ۱۰ نفر اول ورزشکار پردرآمد را کامل می‌کند. او تنها تنیس‌باز حاضر در میان ۲۵ ورزشکار این فهرست است. این بازیکن ۴۰ ساله که از سال ۱۹۹۸ حرفه‌ای شد و همچنان بازی می‌کند، سال گذشته به اولین تنیس‌باز تاریخ تبدیل شد که در صدر رده‌بندی سالیانه ورزشکاران پردرآمد فوربس قرار گرفت.

راجر فدرر

او تا کنون ۱/۱۲ میلیارد دلار درآمد داشته است. از این میزان، تنها حدود ۱۰ درصد آن یعنی ۱۳۰ میلیون دلار حاصل از جوایز نقدی شرکت در مسابقات تنیس در ۲۳ سال گذشته بوده است. ۹۰ درصد این درآمد تنها با قراردادهای تجاری بلندمدتی با شرکت‌هایی نظیر مرسدس بنز، رولکس و شکلات لینت به دست آمده است؛ و البته نایکی که از سال ۱۹۹۴ اسپانسر او بود اما به دلیل اینکه حاضر نشد مانند تایگر وودز و مایکل جردن با فدرر قرارداد مادام‌العمر ببندد، همکاری‌شان بعد از ۲۴ سال پایان یافت.

بعد از آن فدرر با شرکت ژاپنی “یونیکلو” یک قرارداد ۱۰ ساله به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار برای تامین لباس خود بست. شرکت نایکی که در درجه اول تمرکزش روی بازار بزرگ آمریکا است، استدلالش این بود که فدرر مانند مایکل جردن و تایگر وودز در این بازار آن کشش لازم را ندارد که حتی بعد از دوران بازی‌اش هم بتواند درآمدزایی کند.

فدرر دو سال پیش در شرکت موفق سوییسی “آن”، تولیدکننده کفش‌های ورزشی هم سرمایه‌گذاری کرده و سهامدار آن است. این شرکت قصد دارد سهام خود را در بازار سرمایه عرضه کند. فدرر از این افزایش سرمایه منتفع خواهد شد و احتمالاً در این رده‌بندی بالاتر هم خواهد رفت.

بکام آخرین نفر فهرست میلیاردرها

در رده‌بندی پردرآمدترین ورزشکاران تاریخ “اسپورتیکو“، دیوید بکام فوق‌ستاره فوتبال انگلیس و بازیکن اسبق منچستر یونایتد که با ۱/۰۵ میلیارد دلار در رده دوازدهم قرار دارد، آخرین ورزشکار این فهرست است که درآمدش به بیش از یک میلیارد دلار می‌رسد.

دیوید و ویکتوریا بکهام

بکام که بعد از ۲۱ سال بازی در سال ۲۰۱۳ از فوتبال کناره‌گیری کرد، فعالیت‌های تجاری گسترده‌ای راه انداخت. علاوه بر قراردادهایش با آدیداس، برایتلینگ، “اچ‌اند‌ام” و سامسونگ یک آکادمی فوتبال هم راه‌اندازی کرده است. علاوه بر آن او به عنوان یکی از مالکین و رییس باشگاه اینتر میامی در لیگ آمریکا مشغول است.

در کنار این فعالیت‌های تجاری بکام به عنوان سفیر سوپرلیگ چین هم درآمد هنگفتی کسب کرد. مشابه این قرارداد را او به تازگی به عنوان سفیر جام جهانی قطر امضا کرده است. روزنامه بریتانیایی “سان” چندی پیش خبر داد که بکام یک قرارداد ۱۰ ساله به ارزش ۱۸۰ میلیون یورو با قطری‌ها امضا کرده است تا سفیر جام جهانی بحث‌برانگیز ۲۰۲۲ در این کشور باشد.

از رده ۱۳ به پایین در فهرست پردرآمدترین ورزشکاران تاریخ، همگی درآمدشان زیر یک میلیارد دلار بوده است. ستارگانی چون بازیکنان بسکتبال کوبی برایانت، شکیل اونیل و کوین دورانت، بوکسورهای بزرگی نظیر مایک تایسون، مانی پاکیائو و اسکار دلاهویا و ستاره‌های بیسبال و فوتبال آمریکایی در آمریکا. تنها بازیکن فوتبال این رده‌بندی به جز رونالدو، مسی و بکام، نیمار، ستاره برزیلی پاری‌سن‌ژرمن است که درآمدش تا کنون به ۶۱۵ میلیون دلار رسیده و در رده ۲۱ قرار دارد.

یک نکته قابل توجه در این فهرست این است که هیچ ورزشکار زنی در میان ۲۵ ورزشکار پردرآمد تاریخ حضور ندارد. سرینا ویلیامز، ستاره آمریکایی تنیس زنان تا کنون تنها ۴۸۰ میلیون دلار درآمد کسب کرده که او را در میان ۴۰ نفر اول ورزشکار پردرآمد تاریخ هم قرار نمی‌دهد.

۲۵ ورزشکار پردرآمد تاریخ جهان:

مایکل جردن – بسکتبال – ۲/۶۲ میلیارد دلار

تایگر وودز – گلف – ۲/۱ میلیارد دلار

آرنولد پالمر – گلف – ۱/۵ میلیارد دلار

جک نیکلاوس – گلف – ۱/۳۸ میلیارد دلار

کریستیانو رونالدو – فوتبال – ۱/۲۴ میلیارد دلار

فلوید می در – بوکس – ۱/۲ میلیارد دلار

لبرون جیمز – بسکتبال – ۱/۱۷ میلیارد دلار

لیونل مسی – فوتبال – ۱/۱۴ میلیارد دلار

میشائل شوماخر – فرمول یک – ۱/۱۳ میلیارد دلار

راجر فدرر – تنیس – ۱/۱۲ میلیارد دلار

فیل میکلسون – گلف – ۱/۰۸ میلیارد دلار

دیوید بکام – فوتبال- ۱/۰۵ میلیارد دلار

کوبی برایانت – بسکتبال – ۹۳۰ میلیون دلار

شکیل اونیل – بسکتبال – ۸۷۰ میلیون دلار

گرگ نورمن – گلف – ۸۱۵ میلیون دلار

مایک تایسون – بوکس – ۷۷۵ میلیون دلار

الکس رودریگز – بیسبال – ۶۵۰ میلیون دلار

مانی پاکیو – بوکس – ۶۳۰ میلیون دلار

کوین دورانت – بسکتبال – ۶۲۵ میلیون دلار

لوییس همیلتون – فرمول یک – ۶۲۰ میلیون دلار

نیمار – فوتبال – ۶۱۵ میلیون دلار

جف گوردون – اتومیبلرانی نسکار – ۵۹۵ میلیون دلار

اسکار دلاهویا – بوکس – ۵۸۰ میلیون دلار

پیتون منینگ – فوتبال آمریکایی – ۵۷۰ میلیون دلار

درک جتر – بیسبال – ۵۵۵ میلیون دلار