نخست وزیر جاستین ترودو امروز سه شنبه دوازدهم ماه می ، سخنان روزانه خود را با اعلام اینکه کانادا با Gavi برای توزیع واکسن کووید-۱۹ و ارسال آن به مناطق محروم در سراسر دنیا همکاری می کند شروع کرد. او گفت که Gavi با توزیع واکسن در سراسر دنیا، سالانه جان میلیون ها نفر را نجات می دهد.

نخست وزیر اظهار داشت که این بیماری یک بحران جهانی است و اگر بخواهیم در این دنیای به هم مرتبط، از آن در کانادا در امان بمانیم، باید به کشورهای در حال توسعه کمک کرده و بیماری را در دنیا ریشه کن کنیم برای همین با کمک Gavi آن را در مناطق آسیب پذیر توزیع خواهیم کرد.

دولت کانادا به ۷ میلیون سالمند کمک می کند

نخست وزیر در ادامه به سختی هایی که سالمندان در این دوران با آن روبه رو شده اند سخن گفت. او بیان داشت که در سراسر کانادا، این خانه های مراقبت و اسکان سالمندان بودند که با شدیدترین حملات از سوی کووید-۱۹ روبه رو شدند و نقاط ضعف ما را نشان دادند که باید برای ترمیم آن ها اقدام کنیم.

اما این این مشکلات این دوران مختص به سالمندانی که در این مراکز بودند محدود نشد. سالمندان در سراسر کشور مجبور شدند تا دورانی طولانی در خانه های خود به دور از خانواده به تنهایی زندگی کنند. به دلیل اینکه سالمندان در برابر این بیماری آسیب پذیر تر هستند،‌در این مدت از خانه کمتر خارج شدند و برای تامین مایحتاج زندگی با مشکل روبه رو هستند.ترودو گفت که سالمندان هم از نظر روحی و هم مالی آسیب دیده اند.

تسهیلات جدید دولت برای حمایت از سالمندان

نخست وزیر در ادامه به تسهیلات جدیدی که دولت او برای حمایت از سالمندان در نظر گرفته است را معرفی کرد. بر این اساس او اعلام کرد که سالمندانی که واجد Old Agae Security هستند، ۳۰۰ دلار کمک از سوی دولت دریافت می کنند. نخست وزیر گفت که این پرداخت شامل ۷ میلیون سالمند در سراسر کشور می شود.

وی همچنین ادامه داد که سالمندانی واجد شرایط GUaranteed Income Supplement هستند نیز مبلغ ۲۰۰ دلار دریافت خواهند کرد. لازم به توضیح است که این کمک ها فقظ ۱ نوبت پرداخت می شود. سالمندانی که واجد شرایط OAS و GIS هستند ، مجموعا ۵۰۰ دلار کمک از دولت فدرال دریافت خواهند کرد.

نخست وزیر همچنین گفت که برنامه های دولت او برای حمایت از سالمندان به موارد بالا ختم نمی شود. او اعلام کرد دولت بودجه ای معادل ۲۰ میلیون دلار برای بهبود زیرساخت های ارائه خدمات به سالمندان اختصاص داده است تا در این شرایط سخت، کیفیت زندگی آن ها بهبود پیدا بکند.

وضعیت تلخ خانه های سالمندان در کانادا

نخست وزیر ترودو گفت که شیوع بیماری، حقایقی تلخی در خصوص شرایط خانه های اسکان و مراقبت از سالمندان را برای ما نمایان ساخت که قابل قبول نیست. او گفت که دولت فدرال وارد عمل شده تا با در کنار دولت های استانی برای بهبود شرایط و استانداردهای زندگی سالمندان اقدامات لازه به عمل آید.

در پایان نخست وزیر از مردم خواست به توصیه های بهداشتی عمل کنند و به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.