نخست وزیر جاستین ترودو امروز چهارشنبه سیزدهم ماه می ، سخنان روزانه خود را با یک خبر خوب مبنی بر اینکه سازمان بهداشت کانادا (Health Canda) اولین آزمایش سرولوژی شناسایی آنتی بادی کووید-۱۹ را تائید کرده است شروع کرد. وی گفت که این آزمایش روشی امن و قابل اعتماد برای شناسایی آنتی بادی در خون افراد است و به ما کمک می کند بدانیم آیا شخص در برابر بیماری ایمنی دارد یا نه و می توانیم با آن از سلامت مردم کانادا مطمئن بشویم.

برنامه های دولت برای حمایت از کسب و کارهای کوچک و متوسط

نخست وزیر در ادامه به برنامه های دولت برای حفاظت از کسب و کارها اشاره کرد. ترودو گفت که هدف اصلی این برنامه ها کسب اطمینان از این موضوع بوده که وقتی شرایط به حالت عادی بر می گردد، مردم به کار خود برگشته و درآمد داشته باشند. نخست وزیر گفت که ما اعتقاد داریم که کلید خروج اقتصاد از مشکلات فعلی، حفظ رابطه بین کارفرما و کارمندان است و  به این منظور دولت تا کنون دو بسته حمایتی یارانه حقوق (Canada Emergency Wage Subsidy) و وام اضطراری برای کسب و کارهای کوچک و متوسط (Canada Emergency Benefit Account) را معرفی کرده است تا شرکت ها در هر اندازه ای که هستند مورد حمایت قرار بگیرند.

تا کنون بیش از ۵۰۰ هزار کسب و کار کوچک و متوسط وام از CEBA دریافت و بیش از ۱۲۰ هزار کارفرما برای دریافت یارانه حقوق CEWS بیشتر از ۲ میلیون کارمند خود واجد شرایط شناخته شده اند. نخست وزیر ادامه داد که دولت بودجه ای معادل ۱ میلیارد دلار نیز برای حمایت از کسب و کارهای منطقه ای و محلی اختصاص داده است که شامل حال صنعت گردشگری و کسب و کارهای فصلی هم می شود تا مطمئن باشیم که این صنایع نیز می توانند از این شرایط سخت گذر کنند.

نخست وزیر ترودو گفت که این بودجه در اختیار ۶ سازمان توسعه منطقه ای در سراسر کانادا قرار می گیرد و خواست که اگر کسب و کاری تا حالا برای دریافت کمک های دولتی واجد شرایط نبوده، با این سازمان ها تماس بگیرد . این سازمان ها شامل : Atlantic Canada Opportunities Agency Canada Economic Development for Quebec Regions FedDev Ontario Fed Nor Western Economic Diversification Canada Can North

دانش آموزان از جمعه ثبت نام کنند

نخست وزیر در ادامه صحبت هایش را به دانش آموزان اختصاص داد. او گفت که دانش آموزان امسال ممکن است موفق به پیدا کردن کار مناسب در تابستان نشوند. نداشتن کار آن ها را در تامین هزینه تحصیل و زندگی با مشکل رو به رو خواهد کرد. نخست وزیر گفت همانطور که قبلا وعده داده بود، ۹ میلیارد دلار برای حمایت از دانش آموزان و فارغ التحصیلان امسال تحت عنوان Canada Emergency Studentds Benefits اختصاص پیدا کرده و دانش آموزان می توانند از روز جمعه برای دریافت آن در سایت CRA اقدام کنند.

او توصیه کرد که اگر دانش آموزی قبلا در سایت CRA حساب کاربری برای خود ایجاد نکرده این کار را انجام دهد تا دریافت کمک دولتی را زودتر دریافت کنند. در پایان نخست وزیر از مردم خواست به توصیه های بهداشتی عمل کنند و به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.