رئیس جدید بانک مرکزی کانادا

نخست وزیر جاستین ترودو امروز جمعه اول ماه می ، سخنان روزانه خود را با معرفی Tiff Macklem به عنوان رئیس جدید بانک مرکزی کانادا شروع کرد و گفت که نامبرده در حال حاضر ریاست دانشکده Rotman School of Management را در دانشگاه تورنتو بر عهده دارد و دارای تجارب ارزنده در حوزه امور مالی بین المللی و مدیریت ریسک است. نخست وزیر ابراز امیدواری کرد که با این انتصاب، بانک مرکزی کانادا با قدرت برای توسعه اقتصادی کشور خصوصا در دوران پسا کرونا قدم بردارد.

مشاهده نژادپرستی در کانادا

نکته دیگری که نخست وزیر به آن اشاره کرده این بود که اول می، شروع ماه میراث فرهنگی اقوام یهودی و آسیایی کانادا است اما متاسفانه شاهد رفتار های ضد آسیایی هستیم که اخیرا نیز دو مورد صورت گرفته است. وی گفت که هر کدام از ما همیشه باید به آنچه هستیم افتخار کنیم و اجازه ندهیم که ترس و نفرت جای آن را بگیرد چون ما کانادایی ها در روزهای سخت، کنار و پشتیبان هم هستیم.

امروز فصلی جدید در تاریخ کانادا ورق می خورد

نخست وزیر با یادآوری خاطره ای از نوجوانی خود که در دانشگاه پلی تکنیک در مونترال تحصیل می کرده است سخنان خود را ادامه داد. او گفت که روز ۶ ام ماه دسامبر ۱۹۸۹را هیچگاه فراموش نخواهد کرد. روزی که در آن تیراندازی مرگبار در دانشگاه انجام شد. او گفت که ۱۷ سال داشتم و شوکه شده بودم و نمی توانستم بفهمم چرا باید چنین حمله ای به زنان صورت بگیرد. آن هم در کشوری مثل کانادا و جامعه ای مثل جامعه ما. او گفت که هر کدام از ما خاطره ای دردناک از روزی داریم که در آن فردی مسلح جان انسان های بی گناه را گرفته است و چگونه احساس امنیت ما را از بین برده است.

نخست وزیر در ادامه با نام بردن حوادث مرگبار حمله مسلحانه در کانادا، گفت که در هر کدام از این حوادث خانواده های از هم پاشیده است و این حوادث باید تمام شوند. او گفت که خانواده قربانیان و مردم کانادا لایق چیزی بالاتر از سوگواری هستند.

ممنوعیت فروش اسلحه در کانادا

در این ارتباط نخست وزیر ترودو اعلام کرد که از امروز خرید ، فروش، واردات، انتقال و استفاده از ۱۵۰۰ مدل اسلحه جنگی در کانادا ممنوع و بازار آن ها تعطیل می شود. او گفت که این اسلحه ها فقط و فقط برای یک منظور که کشتن تعداد زیادی انسان در کوتاه ترین زمان است ساخته شده اند و کاربرد و جایگاهی در کانادا ندارند.

نخست وزیر ادامه داد که بعضی بومیان از سلاح برای مراسم سنتی و بعضی از مردم برای شکار و یا تفریح از آن استفاده می کنند اما هیچکس به یک مسلسل AR-15 برای شکار گوزن احتیاج ندارد!

نخست وزیر اعلام کرد که قانون منع خرید، فروش، انتقال، واردات و استفاده از این سلاح ها به صورت فوری و از همین امروز اجرایی می شود هر کسی که به آن عمل نکند مجرم است امروز با هم قدمی بزرگ بر می داریم نخست وزیر اعلام کرد که قانون منع خرید، فروش، انتقال، واردات و استفاده از این سلاح ها به صورت فوری و از همین امروز اجرایی می شود هر کسی که به آن عمل نکند مجرم است.

او گفت به دارندگان اسلحه دو سال فرصت داده می شود تا نسبت به تحویل سلاح خود اقدام کنند تا از تعقیب قضایی به دور بمانند. در این مدت نیز دولت نسبت به تدویل قانون برای پرداخت خسارت آن ها اقدام خواهد کرد. به دارندگان اسلحه از امروز دو سال فرصت داده می شود تا نسبت به تحویل سلاح خود اقدام کنند ترودو گفت که کانادایی ها هیچوقت شنبه ۱۸ آپریل ۲۰۲۰ را که در آن انسان های بی گناهی در نوااسکوشیا کشته شدند فراموش نخواهند کرد. آنچه که گذشته را نمی توانیم تغییر دهیم ولی آینده بستگی به ما دارد. ما می توانیم فقط به دعا و نیایش بسنده کنیم و یا به عنوان یک کشور متحد شده و به این اتفاقات خاتمه دهیم. می توانیم با هم تصمیم بگیریم که دیگر بس است!

نخست وزیر در پایان از Bill Blair ، وزیر امنیت عمومی که دهه ها برای تصویب قانون منع استفاده از کانادا تلاش کرده است قدردانی کرد و ادامه سخنان را به او سپرد.