مسعود دلخواه از ۲۶ اردیبهشت ماه نمایش «شام آخر» را با موضوع حضرت مسیح در تماشاخانه ایرانشهر، به روی صحنه برده است.

مسعود دلخواه در گفتگو با روابط عمومی نمایش گفت:

نمایشنامه «شام آخر» که با استفاده از منابع مختلف نوشته شده دارای 30 بازیگر و خواننده و 30 نفر عوامل تولید است.

وی تاکید کرد:

اجرای این اثر نمایشی که از 26 اردیبهشت ماه هر شب در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه ‌می‌رود، دغدغه چندین و چند ساله من بوده است.

 


دلخواه همچنین گفت:

همیشه پرداختن به موضوع زندگی پیامبران و در این مورد حضرت مسیح جذابیت خاصی داشته است و خوشبختانه پس از گذشت چندین سال شرایطی فراهم شده که «شام آخر» اجرا شود.
این کارگردان تئاتر درباره تعویق اجرای این اثر گفت:

«شام آخر» 4 سال پیش برای اجرا در تماشاخانه ایرانشهر تصویب شد اما پروژه‌هایی پیش آمد که اجرای این اثر به تعویق افتاد.

وی در خصوص مستند بودن موضوع «شام آخر» بیان کرد:

در این اثر روایت خاص خودم را دارم، البته در تولید به روایت‌های مختلفی که وجود دارد، هم توجه شده است. ما روایت‌های متفاوت را خوانده‌ایم و هم از منابع اسلامی، هم مسیحیت، هم از رمان‌ها و نمایشنامه‌ها پژوهش‌هایی انجام شده تا در نهایت «شام آخر» به روایت مسعود دلخواه به اجرا در آید. این اثر چکیده‌ای از روایت‌های تاریخی است که وجود دارد.

دلخواه با بیان اینکه این اثر به شیوه مدرن اجرا می‌شود تصریح کرد:

در این اجرا با توجه و احترام به نمادهای اصیل و کلاسیک درباره این واقعه تاریخی، از المان‌های دنیای مدرن برای تماشاگر مدرن بهره گرفته شده است. در المان‌هایی چون طراحی لباس و نوع بازی‌ها محدودیتی نسبت به رویکرد سنتی و کلاسیک وجود ندارد بلکه رگه‌های پست‌مدرنیستی در کار دیده می‌شود به طوریکه سنت و مدرنیته کنار هم قرار گرفته‌اند و المان‌های سنتی در کنار سمبل‌ها و نمادهای مدرن جای گرفته است. در عین حال بخش‌های موسیقی در نمایش باعث ایجاد فاصله‌گذاری شده که شیوه اجرایی را تکمیل می‌کند.


معرفی نمایش
سرودهای نوجوانی که رژه رفتن را از رکسانا بیشتر دوست داشت :

این نمایش را قانونی و رایگان تماشا کنید


این کارگردان تئاتر که در آثار پیشین هم از حضور دانشجویان و بازیگران جوان در کنار پیشکسوتان بهره گرفته درباره بازیگران این اثر تصریح کرد:

گروه اجرایی «شام آخر» ترکیبی از نقش‌آفرینان پیشکسوت، حرفه‌ای‌های جوان و دانشجویان و فارغ التحصیلان است. در کنار پیشکسوتان این نمایش فارغ التحصیلان دانشگاه‌های مختلف کشور و دانشجویان دانشگاه‌ها و هنرجویان آموزشگاه‌هایی که تدریس می‌کنم و هنرمندان جوان از شهرهای دیگر از جمله اصفهان، قم، دماوند، شمال کشور قرار دارند.بازیگران حرفه‌ای شناخته شده این نمایش کاظم بلوچی، رحیم نوروزی، شهین نجف زاده هستند.


وی افزود:

آهنگسازی این اثر را آرمان پارسیان (آهنگساز مفیستو) برعهده دارد که از شهر مشهد برای اجرای این اثر به تهران می آید. اکثرا برای هر نقش مثل حواریون عیسی مسیح (ع) دو بازیگر انتخاب شده تا فرصت مناسبی برای بازیگران جوان دو برابر شود.

مطالعه کنید :

شاهین، ژانر ترس و روانشناسی با چاشنی ایرانی

معرفی ۱۰۰ فیلم ترسناک تاریخ سینما | قسمت دوم

نگاهی به مطبوعات معاصر ایران | قسمت دوم : هفته نامه فکاهی توفیق

دلخواه درباره جذابیت این اثر برای اقلیت‌های مذهبی بیان کرد:

من معتقدم همانقدر که برای مسیحیان حضرت مسیح (ع) اهمیت دارد برای ما مسلمانان هم مهم است بنابراین رویکردی که دارم کاملا عاشقانه و بر اساس ارادتی است که به حضرت مسیح (ع) دارم بنابراین فکر می‌کنم وقتی زندگی حضرت مسیح (ع) توسط یک مسلمان روی صحنه می‌رود و با حفظ حرمت و احترام لازم اجرا می‌شود اقلیت‌های مذهبی و مسیحیان هم قطعا «شام آخر» را دوست خواهند داشت.


وی درخصوص محدودیت‌ها در پرداختن به حضرت مسیح (ع) گفت:

به نظرم کسانی که سراغ چنین مضامینی می‌روند احترام و توجهی در پرداختن به شخصیت‌های برجسته داشته باشند و من هم به چنین مواردی آگاه هستم. هرکس که قصد پرداختن به چنین شخصیت‌هایی را دارد باید در وهله اول آن موضوع برایش مهم و جالب باشد.

فیلم‌ها و تئاترهای زیادی در برادوی درباره حضرت ساخته شده که دیدگاه‌های متفاوتی از مسیح را نشان می‌دهد بنابراین طبیعتا «شام آخر» مسعود دلخواه هم بر اساس پژوهش‌های تاریخی از منابع مختلف و البته دیدگاه نویسنده و کارگردان اجرا می‌شود.