در حالی که خبرگزاری قوه قضائیه ایران صدور حکم فیلترینگ اینستاگرام را تکذیب کرده ولی همچنان برخی فعالان اقتصادی نسبت به تبعات این اقدام هشدار می‌دهند تا تردید‌ها نسبت به آینده فعالیت آزادانه این شبکه اجتماعی پرطرفدار در ایران پابرجا باشد.

افشین کلاهی، رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان در اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرگزاری ایلنا، تعداد کاربران اینستاگرام را حدود ۲۴ میلیون نفر برآورد کرده که ۳۷ درصد آنها حداقل یک بار از طریق این شبکه اجتماعی خرید و فروش انجام داده‌اند.

آمار کسب و کارهای اینستاگرامی در ایران

آقای کلاهی اندازه بازار سالانه کسب و کارهای فعال بر روی شبکه اینستاگرام را افزون بر ۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرده است. نزدیک به ۲۰۰ هزار کسب و کار ایرانی در شبکه‌های مجازی فعال هستند که با گسترش دامنه فیلترینگ دچار افت فعالیت خواهند شد.

او در برآوردی کلان‌تر نیز تصریح کرده که نزدیک به ۲۰۰ هزار کسب و کار ایرانی در شبکه‌های مجازی فعال هستند که با گسترش دامنه فیلترینگ دچار افت فعالیت خواهند شد. این اظهارنظر پس از آن ابراز شد که خبرگزاری قوه فضائیه ایران(میزان) همزمان با طرح دوباره شایعه فلیتر شدن اینستاگرام اعلام کرده بود که هیچ حکمی از سوی قوه قضاییه یا قضات برای فیلترینگ اینستاگرام وجود ندارد.

ارائه طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی توسط جمعی از نمایندگان مجلس ایران بار دیگر به گسترش شایعه‌ها در مورد فیلترینگ اینستاگرام دامن زده بود.

تعداد کاربران اینستاگرام

در حال حاضر اپلیکیشن اینستاگرام بیش از یک میلیارد کاربر فعال در ماه دارد که در این میان، آمریکا با دارا بودن بیش از ۱۳۰ میلیون کاربر در صدر کشور‌های جهان قرار دارد. اگر برآورد آقای کلاهی در مورد وجود ۲۴ میلیون کاربر ایرانی اینستاگرام درست باشد، ایران بالاتر از فرانسه که ۲۱ میلیون کاربر اینستاگرام دارد، قرار می‌گیرد و رتبه دوازدهم را به خود اختصاص می‌دهد.

 

اگر برآورد آقای کلاهی در مورد وجود ۲۴ میلیون کاربر ایرانی اینستاگرام درست باشد، ایران بالاتر از فرانسه که ۲۱ میلیون کاربر اینستاگرام دارد، قرار می‌گیرد و رتبه دوازدهم را به خود اختصاص می‌دهد.

همچنین مطابق ارزیابی‌های اعلام شده در رسانه‌های ایران، نزدیک به ۲۸.۶ درصد از جمعیت ایران کاربر اینستاگرام هستند که ۱۳ تا ۲۹ ساله‌ها بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند و نزدیک به ۷۰ درصد آنها در این شبکه اجتماعی فعال هستند. از این میان نزدیک به ۸.۹ میلیون نفر به خرید و فروش از طریق اینستاگرام مشغول هستند.

قوه قضائیه ایران چه می گوید؟

در حالی که خبرگزاری قوه قضائیه ایران صدور حکم فیلترینگ اینستاگرام را تکذیب کرده ولی همچنان برخی فعالان اقتصادی نسبت به تبعات این اقدام هشدار می‌دهند تا تردید‌ها نسبت به آینده فعالیت آزادانه این شبکه اجتماعی پرطرفدار در ایران پابرجا باشد. افشین کلاهی، رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان در اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرگزاری ایلنا، تعداد کاربران اینستاگرام را حدود ۲۴ میلیون نفر برآورد کرده که ۳۷ درصد آنها حداقل یک بار از طریق این شبکه اجتماعی خرید و فروش انجام داده‌اند. آقای کلاهی اندازه بازار سالانه کسب و کارهای فعال بر روی شبکه اینستاگرام را افزون بر ۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرده است.

 

یشتر از ۲۵۰ هزار فروشنده در شبکه‌های اجتماعی در حال ارائه کالا یا خدمات بودند و توانسته بودند از این راه، کارآفرینی و کسب درآمد کنند.

پیشتر نیز دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی اعلام کرده بود که بیشتر از ۲۵۰ هزار فروشنده در شبکه‌های اجتماعی در حال ارائه کالا یا خدمات بودند و توانسته بودند از این راه، کارآفرینی و کسب درآمد کنند که حدود ۱۰۰ هزار مورد از این فروشنده‌ها در پی فیلترینگ شبکه اجتماعی تلگرام مشاغل خود را از دست دادند.
حکومت ایران شبکه ارتباطی تلگرام را با نزدیک به ۴۰ میلیون کاربر را با هدف مقابله با تهدیدهای امنیتی از اردیبهشت ۱۳۹۷ تاکنون فیلتر کرده است.