فیلم‌های «قهرمان» و «ماشین منو بران» به عنوان دو نماینده اصلی سینمای آسیا در فصل جوایز سینمایی و جوایز اسکار رقابت نزدیکی را پیگیری می‌کنند.

به گزارش پلاک۵۲، رقابت سینمایی ایران و ژاپن در سال جاری میلادی از هفتاد و چهارمین دوره جشنواره فیلم کن آغاز شد، جایی که فیلم‌ «قهرمان» ساخته اصغر فرهادی و «ماشین منو بران» به کارگردانی «ریوسوکی هاماگوچی» هر دو در بخش رقابتی اصلی نامزد کسب نخل طلا بودند و در نهایت فرهادی موفق به کسب جایزه بزرگ هیات داوران (دومین جایزه مهم پس از نخل طلا)  شد و ساخته «هاماگوچی» نیز 3 جایزه بهترین فیلمنامه، فیپرشی و جایزه کلیسای جهانی را به خود اختصاص داد.

ماشین منو بران

در چهاردهمین دوره جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک نیز ایران و ژاپن با نامزدی در 7 شاخه پیشتاز بودند و دو فیلم «قهرمان» و «ماشین منو بران»  هر کدام در 4 شاخه بهترین فیلم، کارگردانی، فیلمنامه و همچنین بهترین بازیگر مرد شانس دریافت جایزه داشتند و در نهایت جایزه بهترین فیلم و فیلمنامه به ژاپن رسید و اصغر فرهادی هم جایزه بهترین کارگردانی را به خود اختصاص داد.


در ادامه «قهرمان» و «ماشین منو بران» به ترتیب به عنوان نماینده رسمی سینمای ایران و ژاپن در نود و چهارمین دوره جوایز سینمایی اسکار انتخاب شدند. کمپانی آمازون پخش فیلم «قهرمان» را در آمریکا بر عهده گرفت و کمپانی رقیب یعنی نتفلیکس هم حق پخش فیلم ژاپنی را در آمریکا در اختیار گرفت.

فیلم قهرمان اصغر فرهادی

«قهرمان» تا به امروز از سوی هیات ملی نقد آمریکا (NBR) برنده بهترین فیلم خارجی و بهترین فیلمنامه سال شده و همچنین نامزد جایزه بهترین فیلم خارجی (غیرانگلیسی زبان) سال از سوی جوایز گلدن گلوب، انجمن منتقدان فیلم شیکاگو، انجمن منتقدان هالیوود، جوایز انجمن منتقدان فیلم لاس وگاس، انجمن منتقدان فیلم تگزاس شمالی، جوایز انتخاب منتقدان، جوایز فیلم ستلایت (بهترین فیلم و فیلمنامه اصلی)، انجمن منتقدان سنت لوئیس، انجمن منتقدان فیلم واشنگتن دی‌سی و اتحادیه زنان روزنامه‌نگار سینمایی شده است.

مطالعه کنید :

قهرمان اصغر فرهادی شوکه کننده است

جایزه بزرگ کن برای «قهرمان» اثری از اصغر فرهادی

واکنش‌ سلبریتی‌های ایرانی به موفقیت اصغر فرهادی در کن


از سوی دیگر فیلم سینمایی «ماشین منو بران» به تازگی از سوی جوایز انجمن منتقدان فیلم نیویورک و لس آنجلس به عنوان بهترین فیلم سال انتخاب شده است و از سوی انجمن منتقدان آتلانتا، شیکاگو  واشنگتن دی‌سی برنده بهترین جایزه بهترین فیلم خارجی سال بوده، ضمن این که از چند انجمن سینمایی دیگر در آمریکا نیز نامزد کسب جایزه بهترین فیلم بین‌المللی شده است. این فیلم در جوایز گلدن گلوب نیز در شاخه بهترین فیلم و بهترین فیلم بین‌المللی نامزد کسب جایزه است.

بر اساس پیش‌بینی «اسکات فینبرگ» متخصص جوایز سینمایی از نشریه هالیوود ریپورتر، فیلم «قهرمان» هم‌اکنون پیشتاز شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار 2022 است و «ماشین منو بران» یکی از 5 شانس اصلی این شاخه است.

«قهرمان » در شاخه بهترین فیلم همراه با «ماشین منو بران» در دسته دوم شانس‌ها حضور داد. فرهادی در دو شاخه بهترین کارگردانی و فیلمنامه اصلی هم بر اساس این پیش‌بینی در دسته دوم شانس‌های کسب جایزه قرار دارد.



من از کجا، عشق از کجا : تماشا کنید


اقبال جوایز سینمایی نسبت به فیلم «ماشین منو بران» در حال افزایش است و این فیلم به تدریج در حال قدرت نمایی در شاخه بهترین فیلم جوایز سینمایی است، همانطور که تاکنون از سوی انجمن منتقدان فیلم نیویورک و لس آنجلس برنده بهترین فیلم شده است. در صورتی که این فیلم بتواند در شاخه بهترین فیلم جوایز اسکار نیز به جمع نامزدها راه یابد و همچون فیلم «اَنگل» برنده نهایی شود، شانس فیلم «قهرمان» در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار 2022 افزایش خواهد یافت، چرا که در طول بیش از 9 دهه برگزاری جوایز اسکار تنها فیلم «اَنگل» ساخته «بونگ جون هو» از کره جنوبی در سال 2020 توانسته به صورت همزمان برنده دو جایزه بهترین فیلم و بهترین فیلم بین‌المللی شود، اتفاقی که احتمال تکرار آن به فاصله دو سال بسیار کم به نظر می‌رسد، در غیر این صورت شاهد رقابتی نزدیک میان این دو فیلم برای کسب اسکار بین‌المللی خواهیم بود.