فیلم جدیدی درباره دونالد ترامپ که نخستین اکران جهانی آن در جشنواره فیلم کن صورت گرفته است، توانسته عمدتا نظر مثبت منتقدان را به خود جلب کند، اما در عین حال با تهدید قانونی از سوی رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا روبرو شده است.

این فیلم با عنوان «کارآموز» (The apprentice) داستان سال‌های آغازین فعالیت آقای ترامپ را به عنوان یک بساز بفروش جوان و جاه‌طلب در صنعت ساختمان، در نیویورک دهه‌های ۷۰ و ۸۰ میلادی به تصویر می‌کشد.

سخنگوی او این فیلم را که در صحنه‌ای از آن دونالد ترامپ در حال تجاوز جنسی به ایوانا، همسر اولش دیده می‌شود، «آشغال»، «کاملا خیالی» و «دخالت نخبگان هالیوود در انتخابات» توصیف کرده است.

دونالد و ایوانا ترامپ

فیلم با این نوشته شروع می‌شود که بسیاری از وقایع به نمایش درآمده در آن خیالی هستند.

نخستین اکران عمومی این فیلم در شرایطی انجام گرفته که محاکمه آقای ترامپ در دادگاهی در نیویورک به اتهام پرداخت حق‌السکوت در جریان است، و او خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ماه نوامبر آماده می‌کند.

کارآموز درباره چیست؟

عنوان فیلم تا حدودی به برنامه تلویزیونی اشاره دارد که آقای ترامپ از سال ۲۰۰۴ بیش از یک دهه مجری آن بود.

با این حال داستان فیلم چندین دهه قبل‌تر، در دوره‌ای جریان دارد که آقای ترامپ به عنوان یک بساز بفروش عمده املاک، برای خود اسم و رسمی می‌سازد.

سباستین استن که در فیلم‌های «پم و تامی» و «پول احمقانه» ایفای نقش کرده، و در بسیاری از فیلم‌های دنیای سینمایی مارول به عنوان سرباز زمستان ظاهر شده است، نقش رئیس‌جمهوری سابق را بازی می‌کند.

جرمی استرانگ، ستاره سریال «وراثت»، نقش روی کوهن، وکیل بی‌رحم او را ایفا می‌کند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، این فیلم «تصویری بدون تعارف اما دقیق و پیچیده از رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده ارائه می‌دهد».

این فیلم که گفته می‌شود شامل صحنه‌های «تجاوز، ناتوانی جنسی، طاسی و خیانت» است، با ارائه تصویری همدلانه از یک فرد سرسخت اما ساده‌لوح که به دنبال ترقی اجتماعی است، آغاز می‌شود.

با این حال با پیشرفت داستان، فیلم نشان می‌دهد که چگونه «محجوبیت آقای ترامپ با فراگرفتن فنون تاریک معامله‌گری و چشیدن طعم قدرت از بین می‌رود».

علی عباسی، کارگردان ایرانی دانمارکی، چندین رویداد بی‌رحمانه را که پشت درهای بسته اتفاق می‌افتند، تصور کرده است. در یک صحنه‌ دلخراش، آقای ترامپ در حال تجاوز به ایوانا دیده می‌شود.

ماریا باکالوا، بازیگر نقش ایوانا ترامپ در کنار علی عباسی، کارگردان ایرانی-دانمارکی

در جریان مراحل طلاق واقعی آن‌ها، ایوانا آقای ترامپ را به تجاوز متهم کرد، هرچند بعدها این ادعا را پس گرفت. او در سال ۲۰۲۲ درگذشت.

عباسی پیش از اکران فیلم در گفتگو با مجله «ونیتی فر» گفت که هدف «ساختن نسخه پانک راک از یک فیلم تاریخی بود… نه وسواس بیش از اندازه درباره جزییات و درست و غلط بودن آن‌ها».

این فیلم پس از نمایش در کن، با تشویق هشت دقیقه‌ای تماشاگران ایستاده مواجه شد. البته چنین واکنش‌هایی از سوی مخاطبان در جشنواره کن معمول است.

واکنش دونالد ترامپ چه بوده است؟

استیون چونگ، مدیر ارتباطات کمپین ترامپ گفت که برای «بررسی ادعاهای کاملا نادرست این فیلم‌سازان جعلی» اقدام قانونی صورت خواهد گرفت.

او در بیانیه‌ای افزود: «این یک آشغال کاملا تخیلی است که می‌خواهد از راه دروغ‌هایی که مدت‌ها پیش رد شده‌اند، مخاطب را به هیجان در آورد».

«این دخالت نخبگان هالیوود در انتخابات است، چرا که می‌دانند پرزیدنت ترامپ دوباره به کاخ سفید باز خواهد گشت و نامزد مورد نظر آنها را شکست خواهد داد. زیرا هیچ یک از کارهایشان موفق نبوده است».

در پاسخ، عباسی به خبرنگاران در کن گفت: «تیم دونالد ترامپ باید پیش از طرح شکایت، صبر کنند و فیلم را ببینند».

«من لزوما فکر نمی‌کنم او از این فیلم بدش بیاید… فکر کنم او شگفت‌زده خواهد شد».

نخستین اکران فیلم «کارآموز» (اپرنتیس) در جشنواره فیلم کن، در شرایطی انجام شد که محاکمه آقای ترامپ در منهتن نیویورک در جریان بود. او اتهام دستکاری در اسناد مالی برای سرپوش گذاشتن بر پرداخت پول به استورمی دنیلز، ستاره پورن و هرگونه رابطه جنسی را رد کرده است.

«هدف حمله نیست»

منتقدان پس از اکران فیلم نقدهای عمدتا مثبتی درباره آن نوشته‌اند.

کوین ماهر از نشریه تایمز در یک نقد چهار ستاره‌ای نوشته است: «این همان فیلمی درباره دونالد ترامپ است که هرگز نمی‌دانستید به آن نیاز دارید: پر از احساس همدردی، اما بی‌رحم در تحلیل».

پیت هموند از نشریه ددلاین از آن به عنوان «داستانی هوشمندانه، تیز و غافلگیرکننده» یاد کرده است.

او گفت: «این فیلم حمله به ترامپ نیست. بلکه فردی با پشتکار اما کم‌تجربه را به تصویر می‌کشد که برای جلب تایید پدری سخت‌گیر تلاش می‌کند. مردی مصمم به کسب موفقیت و حتی گاهی به طرز عجیبی جذاب».

رابی کالین از روزنامه تلگراف اجرای استرانگ را «فوق‌العاده» دانسته، اما معتقد است «رویکرد استن، با توجه به عمیق نبودن شخصیت ترامپ، بیش از اندازه حساس است، و احتمالا این نقش تا حدی نیاز به چاشنی کاریکاتور داشت».

با این حال اوون گیلبرمن از ورایتی اجرای بازیگر اصلی را تحسین کرده است. او نوشته: «اجرای استن شگفت‌انگیز است. او زبان بدن چغر و سنگین ترامپ، گام‌های استوار با دستانی که سفت در کنار بدن نگه داشته می‌شوند، و همچنین حالت‌های چهره او را به خوبی به تصویر می‌کشد».

اما پیتر بردشاو از روزنامه گاردین که کمتر از فیلم خوشش آمده، با دادن دو ستاره نوشته است: «فیلم کارآموز به شکل نگران‌کننده‌ای ما را به دونالد قدیمی باز می‌گرداند. دونالد جوک و شوخی. جوکی که الان دیگر اصلا خنده‌دار نیست. این فیلم حس مبهم و بی‌ربطی دارد».

دیوید رونی از «هالیوود ریپورتر» در پیش‌بینی واکنش مخاطبان گفت: «لیبرال‌ها آن را به عنوان روایتی تهوع‌آور از روند خلق یک هیولا خواهند دید. اما کسانی که به باز گرداندن دوباره عظمت به آمریکا اعتقاد دارند (اشاره به شعار کمپین انتخاباتی گذشته ترامپ)، احتمالا از آن به عنوان تایید ترامپ – که سرسختی و روحیه جنگنده را به برند خود تبدیل کرده است – سوء تعبیر خواهند کرد»