لیلا ظریف

با تغییرات زیادی که اخیرا دولت کانادا برای گرفتن وام مسکن در نظر گرفته و‌ با وجود افزایش سطح بدهی مردم و ‌محدویتهای دیگر درعرضه ، باعث شده که توانایی کانادایی ها، به ویژه کسانی که برای بار اول قصد خرید دارند کاهش پیدا کند.

طبق آمار رسمی، توانایی خرید مردم در کانادا به کمترین سطح خود در ۲۷ سال گذشته رسیده است. در نتیجه خریداران احتمالی مسکن، که در حال حاضر مستاجر هستند، کمتر به فکر خرید خانه خواهند بود.

برای اولین بار در دهه های گذشته، تقاضای مردم برای اجاره کردن خانه از خرید خانه پیشی گرفته است.

در حال حاضر، برای اولین بار در دهه های گذشته، تقاضای مردم برای اجاره کردن خانه از خرید خانه پیشی گرفته است. اکنون بیشتر از ۳۲ درصد از خانه های کانادا توسط مستاجرین سکنی گزیده شده است. این موضوع یک فرصت استثنایی برای سرمایه گذاران در حوزه مسکن است.

خانه تک واحدی یا آپارتمان چند واحدی؟

در حالیکه بیشتر سرمایه گذاران بطور سنتی، به خانه های تک واحدی به عنوان املاک سرمایه گذاری با درآمد اجاره نگاه می‌کنند، شرایط عالی و ویژه ای برای سرمایه گذاران خرید املاک چند واحدی مثل آپارتمان با تجمع زیاد (۱) و حتی خانه های مجتمعی (۲) وجود دارد و ‌پتانسیل بالقوه در املاک چند واحدی ارزش سرمایه گذاری را برای علاقمندان به حداکثر می رساند.

 

وامی که به املاکی که بیشتر از ۵ واحد مسکونی باشند تعلق می‌گیرد، وام مسکن  نیست!

به دلیل سخت تر شدن شرایط وام در بخش مسکونی و همچنین قوانین مالیات حداکثری برای خریداران خارجی ، تقاضا برای خرید ساختمان های چند واحدی ( حداقل بیشتر از ۵ واحد) بیشتر شده است. در نظر داشته باشید وامی که به املاکی که بیشتر از ۵ واحد مسکونی باشند تعلق می‌گیرد، وام مسکن (۳) نیست و شامل شرایط وام تجاری (۴) می‌شوند.

همچنین در بسیاری از موارد خرید این املاک برای خارجی‌ ها ، شامل مالیات حداکثری(۵) نمی‌شود. توضیحات درباره وام تجاری زیاد است و در فرصتی دیگر به جزییات آن خواهیم پرداخت.

۱۰۰ درصد وام برای ساخت

سرمایه گذارانی که قصد ساخت و ساز املاک مسکونی چند واحدی را برای اجاره دارند، در صورتیکه شرایط خاصی مثل اجاره پایین تر از مارکت (۶) و یا بازده انرژی بهتر (۷) را رعایت کنند ، ممکن‌ است شامل استفاده از وام ۱۰۰ درصد برای هزینه ساخت شوند. این برنامه را دولت کانادا برای ایجاد انگیزه بیشتر برای توسعه آپارتمان‌های اجاره‌ای ارائه کرده است. به شما توصیه می کنیم اگر به خرید خانه در کانادا فکر می کنید، قبل از هر اقدامی با کارشناس وام مسکن واجد صلاحیت، مشورت کنید تا در این فرآیند حساس و سرنوشت ساز، محکم و با برنامه ریزی صحیح قدم بردارید و به اهداف خود برسید.

(۱) High rise / Low rise
(۲) Townhouse
(۳) Residential Mortgage
(۴) Commercial Mortgage
(۵) Foreign Tax
(۶) Affordable Housing
(۷) Energy Saving Home