نخست وزیر جاستین ترودو امروز دوشنبه چهارم ماه می ، سخنان روزانه این هفته خود را با اعلام اینکه کانادا برای ریشه کن شدن کووید-۱۹ در خارج از مرزهای خود با آن خواهد جنگید شروع کرد. او گفت که این بیماری یک مشکل جهانی است و اگر می خواهیم مردم کانادا از گزند آن ایمن بمانند و اقتصاد ما احیا شود، باید در یک اقدام جهانی، کووید-۱۹ را در هر جایی که وجود دارد نابود کنیم.

در خارج از مرزهای کانادا هم با کووید-۱۹ می جنگیم

نخست وزیر اضافه کرد که امروز با سران کشورها، سازمان ها و صنایع صحبت داشته و قرار است که با کمک دوستان و متحدین خود، مبازره ای جهانی با کووید-۱۹ را شروع کنیم . او گفت که کانادا مبلغ ۸۵۰ میلیون دلار به این منظور اختصاص داده است. این مبلغ صرف مشارکت جهانی برای شتاب بخشیدن به ساخت واکسن، درمان و انجام آزمایشات صرف حمایت از تحقیقات محققان داخلی و بین المللی و سازمان بهداشت جهانی خواهد شد.

کانادا مبلغ ۸۵۰ میلیون دلار برای مبارزه جهانی با کووید-۱۹ اختصاص داده است.

امروز، ۲ دقیقه سکوت می کنیم

نخست وزیر ترودو در ادامه سخنانش بیان داشت که این اولین بار نیست که مردم کانادا در کنار هم برای گذر از بحران در بوته آزمایش قرار می گیرند و سربلند از آن خارج می شوند. او گفت که در طول نسل ها کانادایی ها نشان داده اند که برای دفاع از ارزش های خود به پا می ایستند. او گفت که این هفته ۷۵ امین سالگرد آزادی هلند در جنگ دوم جهانی است که از پاییز ۱۹۴۴ تا بهار ۱۹۴۵ ادامه یافت و در آن هزازان سربازان غیور کانادایی با جانفشانی ، جاده به جاده و شهر به شهر نیروهای های اشغال گر را از هلند به عقب راندند و حماسه آفریدند.

نخست وزیر گفت که در آن زمان سربازان کانادایی نشان دادند که برای حفظ ارزش های خود که مردم سالاری ، صلح ، قانون مداری و حقوق بشر است، تا چه اندازه شجاع و ایثارگر هستند.جایستین ترودو گفت که امروز با مارک روته نخست وزیر هلند صحبت کرده و طرفین بر رابطه دوستی ریشه دار و عمیقی که بین دو کشور برقرار است، تاکید کردند.

  امروز ۲ دقیقه سکوت می کنیم

نخست وزیر گفت که امروز در ساعت ۲ عصر به وقت شرق ، به یاد رشادت کهنه سربازان ۲ دقیقه سکوت خواهد کرد و از همه مردم دعوت کرد که او را همراهی کنند. او گفت که این زمان سکوت فرصت مناسبی است که به این بیاندیشیم که در حال حاضر برای کمک به کشورمان و جامعه ای که در آن زندگی می کنیم چه کاری از دست ما بر می آید. ماندن در خانه، خرید مایحتاج روزانه برای همسایه ای مسن، کمک به خیریه و یا فرستادن کارت تبریک برای کهنه سربازی و تشکر از خدمات او می توانند نمونه ای از کارهایی ساده باشند که ما در این دوران سخت برای حمایت از یکدیگر انجام دهیم.

در پایان نخست وزیر با اشاره به خوب شدن هوا از مردم خواست که فقط برای موارد ضروری از خانه حارج شوند و فاصله اجتماعی را حفظ کنند.