خب یکی از چیزهایی که بعد از شیوع ویروس کرونا خیلی شنیده شد لزوم رعایت فاصله ‎ی اجتماعی بود. و این دقیقا همان چیزی بود که ما سال ها در ایران فریادش می زدیم و کسی نبود بشنود ما چه می‎گوییم.

نمی‎دانم مشکل از زبان ما است که نه در ادبیات اثری از ما به زبان‎های دیگر ترجمه می شود و نه حرف دلمان. کی ما چیزی درخصوص فاصله ‎ی اجتماعی گفته بودیم؟


چسباندن یا فاصله اجتماعی در فضا

با صدای شهرام شهیدی


همان وقت ها که فریاد می زدیم  آقاجان در مترو و اتوبوس به ما نچسبان در واقع اصلی ترین حقوق مدنی خودمان را طلب می‎کردیم. نچسبیدن که در برخی کشورها مثل ایران و هند فعلی بومی شده است و بیان مودبانه‎ترش در دهکده جهانی می شود  حفظ فاصله‎ی اجتماعی.

البته خانم ها هم در این راه خیلی فریاد زدند اما کو گوش شنوا به ویژه بین آقایان !

اما حالا که افراد دیگری هم در جهان این حرف را زده‎اند تبدیل شد به خواسته‎ی بین‎المللی. تقصیر خود ما ایرانی‎ها هم هست. چون خودمان، توانایی‎هایمان و خواسته‎هایمان را جدی نمی‎گیریم و فکر می‎کنیم هرچه بگوییم شرم آور است.

به نظرم باید کمی اعتماد به نفس داشته باشیم و از این به بعد هرچه به ذهنمان می‎رسد را با صدای بلندتر جار بزنیم. خب بهتر است من از فرنگ برگشته اول از خودم شروع کنم.

من طی جدیدترین مشاهدات و پژوهش‎هایم در ایران و کانادا به این نتیجه رسیدم که بسیاری از ایرانیان در فضا سیر می‎کنند. چی؟ شما هم این را می‎دانستید؟ به ویژه آخر هفته‎ ها؟ نخیر عزیزجان. این یک پژوهش علمی است و ربطی به ذهن شما و شوخ‎ طبعی‎ بی‎ادبانه‎ی ما ایرانی‎ها ندارد.

خب برگردیم سر کشف بی بدیل من. شما در همین کانادا هم یک نگاهی به اطراف بیاندازید متوجه می شوید که خیلی از هموطنانتان کم مو و کچل هستند و همین ثابت می‎کند که ما ایرانی‎ها خیلی سفر فضایی می رویم. چه ربطی داشت؟

مطالعه کنید : زندگی در سال ۲۰۵۰: نگاهی به آینده صنعت فضا و فضانوردی

 الان عرض می‎کنم.

کافی است همین طور که در قرنطینه‎ی خودخواسته هستید دستتان را ده سانتی‎متر دراز کنید، گوشی تلفن همراهتان را بردارید و در گوگل یک جستجوی ساده کنید و ببینید محققان ژاپنی چه کشف جدیدی کرده‎اند؟

تایپ بفرمایید «ژاپن، فضا ، کچل»

حالا می‎توانید مشاهده کنید که آن ها توانسته‎اند ثابت کنند که  سکونت در فضا باعث کچلی می‎شود.  پس این همه کچل ساکن در ایران هم به ما ثابت می‎کند ما ایرانی‎ها فضانوردترین ساکنان زمین هستیم.

می‎خندید؟ بله؟ نفرمایید. من اصلا منظورم این نبود که ایرانی‎ها به روش‎های صنعتی و سنتی فضانورد می‎شوند. یکی از مشخصه های لزوم رعایت فاصله اجتماعی هم باید این باشد که بگذارید طرف در یک فاصله مطمئن از شما بایستد و حرفش را بزند. تا وقتی نتواند حرفش را بدون ترس از شما بزند یعنی این فاصله، فاصله‎ی مطمئنی نیست!

چیزی که باز در ایران زیاد رخ می‎دهد. شاید واژه‎ی بهترش این باشد  چسباندن فرهنگی