نوشته وودی آلن

با صدای طوفان مهردادیان

 

وودی آلن با نام اصلی Allen Stewart Konigsberg اول دسامبر سال ۱۹۳۵ در بروکلین نیویورک در یک خانواده یهودی ثروتمند متولد شد. او هشت سال از دوران کودکی ‌اش را در مدرسه یهودیان سپری کرد، پس از آن در دبیرستانی به نام میدوود به تحصیلاتش ادامه داد.

در آن زمان موهای قرمز رنگ او باعث شده بود تا در بین دوستان و هم ‌کلاسی ‌هایش به قرمز معروف شود. آلن با هدف کسب درآمد، به نوشتن قطعات طنز و فروش آن‌ها همت گمارد. این قطعات در ستون‌های طنز روزنامه‌ها به چاپ می‌رسید. پس از آن در سال ۱۹۵۳ در دانشگاه سینمایی نیویورک ثبت نام کرد و بلافاصله در دوره‌ای به نام تولیدات سینمایی مردود و مجبور به ترک دانشگاه شد. سپس وارد تلویزیون شد و به نوشتن متون برنامه‌های تلویزیونی پرداخت. آلن به مدت پنج سال در تلویزیون به فعالیت پرداخت و در نهایت تصمیم گرفت استعدادش را در زمینه بازیگری و کارگردانی نیز امتحان کند.

تازه چه خبر پوسی کت؟

پلاک ۵۲ را در اینستاگرام دنبال کنید

اولین حضور او در مقام بازیگر در سال ۱۹۶۰ در کلوپی در منهتن بود. شخصیت کمدی متفاوت و خلاق باعث شد که به سرعت نگاه‌ها به سوی او معطوف شوند. نخستین فیلم‌ نامه او تازه چه خبر پوسی ‌کت؟ و نخستین فیلمی که کارگردانی کرد چه خبر، تایگر لی‌ لی؟ است. وی ۱۹ بار نامزد اسکار و چهار بار برنده آن شده ‌است که این جوایز شامل یک جایزه اسکار بهترین کارگردانی برای فیلم آنی هال و سه جایزه اسکار بهترین فیلم ‌نامه غیراقتباسی است.

 


ماجرای کوگل ماس نوشته وودی آلن با صدای طوفان مهردادیان


داستان صوتی انتقام مقتول

داستان صوتی عنکبوت زرد