کاری که عاشقش هستید را انجام دهید تا موفقیت و ثروت خودش به سویتان بشتابد!

هیچ مثالی بهتر از سِر ریچارد برانسون [۱] کارآفرین و میلیاردر معروف انگلیسی برای اثبات این ضرب المثل وجود ندارد ، کسی که تنها با دنبال کردن علایق شخصیش، نه تنها از زندگی لذت می­برد بلکه ثروتی هنگفت نیز بدست آورده است. پیشرفت مستمر او از یک روزنامه نگار به مدیریت شرکت ضبط موسیقی تا حالا که حتی پیشگام انجام سفرهای تفریحی فضایی است، همگی از حس کنجکاوی و ماجراجویی او در کنار غریزه­ای­ قوی برای تبدیل هر فرصتی به کسب و کار [۲] شروع شد.

برگرفته از کتاب شورشی باکره ( Virgin Rebel)

با نگاه به فهرست بلند بالای شرکت های گروه ویرجین [۳] با لیست متنوع و گوناگونی از انواع کسب و کار روبرو می ­شوید. به نظر می­ رسد که خلق همه اینها به احتمال خیلی زیاد از اندیشه ­های برانسون در هنگام حمام کردن نشئت گرفته است ( او همیشه در مورد اندیشیدن در حمام صحبت میکند!) .اندیشه هایی در باب اینکه علاقه­ مندی­ هایم در زندگی چیست و چگونه می ­توانم از آنها پول بدست آورم. به عنوان نمونه می­توان به ویرجین گالاکتیک [۴] اشاره کرد :

برانسون همیشه آرزوی سفر توریستی به فضا را داشته و حدس می­زده که این آرزوی خیلی­ های دیگر هم هست. برانسون قبل از اینکه بخواهد سرمایه لازم برای شروع تحقیقات انجام سفر­های توریستی فضایی را آماده کند – که خودش به تنهایی توان تامین آن را نداشت – به ایجاد و معرفی مجموعه ویرجین گالاکتیک پرداخت و در حال حاضر هر کسی می تواند با پرداخت 200 هزار دلار بلیط سفر توریستی فضایی خودش را تا زمانی که تکنولوژی سفر مهیا شود، پیش خرید کند و از این راه به سرعت سرمایه لازم را فراهم کرد.

پروژه سفر توریستی به فضا توسط ویرجین گالاکتیک

خروج به موقع

برای یک تاجر، داشتن این قدرت تشخیص زمان خروج از یک کسب و کار به اندازه اهمیت دانستن بهترین زمان ممکن برای شروع یک فعالیت تجاری، اهمیت دارد. برانسون همچنین به صورت ذاتی قدرت تشخیص بالایی دارد که چه وقت و در چه مرحله­ای، کسب و کار دیگر با ضرر و زیان همراه است و باید از آن خارج شود.

زمانی که کسب و کاری یا فروش محصولی خوب پیش نمی­رود به جای اینکه به امید خوب شدن اوضاع بنشیند، اغلب آن را کنار می گذارد. ویرجین پالس[۵] (تولید لوازم الکترونیکی مانند دستگاه همراه دیجیتالی پخش موسیقی)، ویرجین برایدز [۶] (فروش لباس عروس) و ویرجین کولا [۷] (تولید نوشیدنی برای رقابت با کوکاکولا و پپسی) به خاطر فروش کم، قبل از اینکه منجر به ورشکستگی شوند تعطیل شدند.

آیا ریچارد برانسون خوش شانس است؟

جدا از تیز­بینی، برانسون خودش همیشه شانس را هم در موفقیت­هایش دخیل می­داند. آلبوم زنگ های لوله ­ای [۸] از مایک اولدفیلد [۹] اولین آلبومی بود که در ویرجین رکوردز [۱۰] منتشر کرد. این آلبوم در انگلستان در لیست پر فروش­ترین ­ها قرار گرفت و موسیقی متن فیلم جن گیر [۱۱] شد.

چرا ویرجین رکوردز را فروخت؟

بعد ها در سال ۱۹۹۲ وی کمپانی ویرجین رکوردز را به قیمت ۱ میلیارد دلار برای سرمایه گذاری در شرکت هواپیمایی تازه تأسیسش فروخت. حرکتی که در آن موقع از نظر همه حماقت محض به نظر می­آمد. اما هفت سال بعد که صنعت موسیقی از فروش سی دی به سمت دانلود و فروش دیجیتالی تغییر مسیر داد، اعتقاد همه به تیزهوشی و خوش شانسی برانسون کامل شد.

کمپانی ضبط موسیقی ویرجین

برانسون با میلیاردها دلار پول و دارایی خود چه می ­کند؟

در کنار خریدن جزیره­ ای رویایی در دریای کارائیب برای اقامت خود و خانوادش – که بخشی از این جزیره را هم تبدیل به هتلی مجلل کرده و بازهم از شم اقتصادی خود برای پول درآوردن استفاده می­کند – خود را متعهد به انجام امور خیریه و عام ­المنفعه در سراسر دنیا می­ داند.

جزیره اختصاصی ریچارد برانسون (Necker Island)

ویرجین پروفیت [۱۲] که بازوی غیر انتفاعی گروه ویرجین است، فعالیت­های گسترده ­ای از تلاش برای کاهش آلودگی­ های کربنی تا بهبود وضعیت بهداشت در آفریقا را بر عهده دارد. او به همراه نلسون ماندلا و پیتر گابریل [۱۳] ،گروهی متشکل از افراد شناخته شده و برجسته بین ­المللی که دغدغه حفظ حقوق بشر در سراسر جهان دارند به نام الدر [۱۴] را پایه گذاری کرد. او همچنین شبکه و مرکز آموزش کارآفرینی برانسون [۱۵] را در آفریقای جنوبی و جامائیکا تاسیس کرده است.

ریچارد برانسون و نلسون ماندلا

از شکست نترسید

برانسون از شکست خوردن نمی ترسد. او همچنین اعتقاد دارد که برای موفقیت در کار، باید بهترین و با استعدادترین نیروها را پیدا کند و به کار بگمارد. هدف او از کار هیچوقت پول نبوده، و هر وقت که با عشق و علاقه اهدافش را دنبال کرده، پول خودش به سمتش سرازیر شده است. به نظر برانسون، مهمترین وظیفه هرکس در زندگی، شاد بودن و لذت بردن از این نعمت الهی است.

کار و کارآفرینی از دیدگاه ریچارد برانسون-قسمت اول

چرا ریچارد برانسون نام باکره (Virgin)‌ را به عنوان برند خود انتخاب کرده است؟

او در مصاحبه ای با Bloomberg Game Changers , May 10,2011 می گوید : همه می خندیدند … فکری به ذهنم خطور کرد…. « من هم در تجارت تازه­ کار و دست نخورده هستم … پس چرا اسم باکره را برای شروع کارم انتخاب نکنم ؟» برانسون نام باکره را برای خود انتخاب کرد چون در سن ۱۹ سالگی که به عنوان یک کارآفرین وارد دنیای کسب و کار شد،‌ خودش را تازه کار و دست نخورده می دانست!

 گفت و گو با ریچارد برانسون [۱] Sir Richard Branson [۲] Business [۳] Virgin Group [۴] Virgin Galactic [۵] Virgin Pulse [۶] Virgin Brides [۷] Virgin Cola [۸] Tubular Bells [۹] Mike Oldfield [۱۰] Virgin Records [۱۱] Exorcist : فیلمی است آمریکایی، محصول سال ۱۹۷۳، به کارگردانی ویلیام فریدکین، ساخته‌شده بر اساس رمانی به همین نام از ویلیام پیتر بلاتی. جن‌گیر یکی از موفق‌ترین فیلم‌های ژانر وحشت محسوب می‌گردد.جن‌گیر در۴۶ امین مراسم جایزه اسکار، موفق به کسب ۲ اسکار در رشته‌های بهترین فیلم‌نامهٔ اقتباسی و بهترین صدا شد. [۱۲] Virgin Profit [۱۳] Peter Gabriel: متولد ۱۳ فوریه ۱۹۵۰، آهنگساز ، خواننده و موسقیدان انگلیسی است. [۱۴] Elder [15] Branson Centre of Entrepreneurship