در ماه های گذشته ما انسان ها وارد دنیای عجیبی شدیم. دنیایی که یک ویروس نامرئی آن را برایمان معماری کرد. به خودمان آمدیم و فهمیدیم که چقدر آسیب پذیر هستیم و دیدیم که یکی از بزرگترین مجازات ها برای ما، زندانی شدن در تنهایی است. سعی کردیم با توسل به تکنولوژی، اثرات مخرب تنهایی و دور بودن از جامعه را کمرنگ کنیم ولی واقعا سخت بود و آمار نگران کننده ای از افزایش بیماری های روحی به تدریج در کنار کووید۱۹ شروع به خودنمایی کرد.

اما در این میان اخبار جالبی به گوش رسید که خوشبختانه فرشتگانی آسمانی به داد بشر رسیده اند. منظورم حیوانات خانگی است. هجوم مردم به مراکز نگهداری از حیوانات بی سرپرست و تعداد بالای درخواست ها و ایجاد نوبت های انتظار طولانی برای قبول سرپرستی این حیوانات در دوران قرنطینه در بسیاری از شهرها این واقعیت را برای هزارمین بار در چشم ما عیان کرد که این موجودات نازنین با عشق مطلق و بی قید و شرطی که دارند، می توانند در زندگی ما معجزه کنند و شادی و برکت دائمی را با کمترین هزینه و بدون هیچ ادعایی به خانه هایمان بیاورند.

پانزدهم ماه آگوست از سوی جامعه جهانی فعالان حقوق حیوانات (ISAR)، به عنوان روز جهانی حمایت از حیوانات بی سرپرست نام گذاری شده است.

هرچند که سابقه فعالیت جدی در زمینه حمایت از حقوق حیوانات به سال ۱۸۲۴ باز می گردد، اما برای اولین بار نام گذاری رسمی روزی برای یادآوری درد و رنج حیوانات بی سرپرست در سال ۱۹۹۲ انجام شد.

بد نیست در این روزها ما هم سعی کنیم به سهم خودمان صدای این موجودات نازنین باشیم و برای فراهم آوردن اندکی آسایش و راحتی برایشان بکوشیم. اگر می توانیم، حیوانی بی سرپرست را به فرزندی قبول کنیم و اگر نمی توانیم، ماهانه مبلغی برای حمایت از پناهگاه های نگهداری این موجودات نازنین اختصاص دهیم.

حیوانات مانند ما انسان ها در چرخه زندگی هستند و نیازهای آن ها هر روزه است و کمک های منظم ما می تواند زندگی حیوانی مظلوم را برایش قابل تحمل تر کند. در این میان شاید کمک به پناهگاه های حیوانات بی سرپرست در ایران اولویت بیشتری داشته باشد.


گپ و گفت با علیرضا خوشگو – بنیانگذار اسکان سهند

تماشا کنید


متاسفانه در کشور مادری ما به دلیل برخی تنگ نظری ها و یا مشکلات اقتصادی، هزینه کردن برای حیوانات نقش پر رنگی در زندگی خیلی از هم وطنان ندارد.

اما ما خارج نشینان به سادگی قادر هستیم با اختصاص ماهانه مبلغ بسیار اندکی به یکی از این پناهگاه ها، به عزیزانی در ایران که در این راه آستین همت بالا زده اند دلگرمی بدهیم و از حیوانات بی سرپرستی که در این مراکز نگه داری می شوند حمایت کنیم.

مخصوصا در این دوران به دلیل افزایش نرخ برابری ارزهای خارجی در برابر ریال، با کنار گذاشتن مبلغی اندک که در سبد هزینه ماهانه ما اصلا به چشم نمی آید، می توانیم قدم بزرگی در این راه برداریم.

استاد سخن، سعدی شیراز در گلستان، باب اول در سیرت پادشاهان می فرماید:

گاوان و خران بار بردار
به ز آدمیان مردم آزار!

شاد و تندرست باشید.