میترا بخشی زاده

هرسال با شروع فصل تابستان، خط تولید محصولات خانگی، با شعار ما خودکفاییم، کلید می خورد. مدیریت پروژه های تابستانه اغلب به عهده ی مادر است. او بر این باور است که انسان ها همواره می توانند مواد غذایی مورد نیازشان را درست مثل خانواده ی دکتر ارنست، خودشان، بدون هیچ گونه حمایتی تهیه کنند.

اواخر بهار که می شود سبد سبد توت فرنگی، مربا و شربت خوش رنگ و لعاب می شود و آن ها که ازین مرحله جان سالم بدر می برند تبدیل به چیپس توت فرنگی می شوند. جلوتر که می رویم از همان روزهای اول تیر ماه، خانه یمان شبیه میدان تره بار می شود. صبح به صبح بار جدید را دم در، خالی می کنند و ما کارگران خط تولید مشغول به کار می شویم.

صبح به صبح بار جدید را دم در، خالی می کنند و ما کارگران خط تولید مشغول به کار می شویم.

محتوای صندوق ها را به سه دسته ی خیلی خوب، خوب و ضعیف تقسیم می کنیم و هر دسته را به لاین مورد نظر ارجاع می دهیم. مثلا گوجه های سفت را برای سالاد و ساندویچ جدا می کنیم. نرم ترها را میکس می کنیم و خیلی نرم ترها را به رب گوجه تبدیل می کنیم.

بعضی روزها بار صیفی جاتمان کامل است و بساط ترشی را علم میکنیم و با کم و زیاد کردن مواد اولیه و تغییر سایزو چاشنی هایشان چندین مدل ترشی مختلف بار می گذاریم. سِرّ مجموعه تولیدات مادر و فرزاندان در این است که پتانسیل های بلا استفاده از قوه به فعل تبدیل می شوند.

میوه های نارس را برای هفته های بعد انبار می کنیم. آن ها که رسیده و آماده ی خوردن هستند را دم دست در یخچال میگذاریم و آن خیلی رسیده های درب و داغان را هم تبدیل به لواشک با انواع و اقسام طعم ها می کنیم.

میوه های نارس را برای هفته های بعد انبار می کنیم. آن ها که رسیده و آماده ی خوردن هستند را دم دست در یخچال میگذاریم و آن خیلی رسیده های درب و داغان را هم تبدیل به لواشک با انواع و اقسام طعم ها می کنیم. مثلا یک درخت تاک را در نظر بگیرید. برگهایش برای دلمه ی روزهای سرد زمستان کنسرو می شود. از دانه های سفت انگور، نوشیدنی با خواص درمانی قابل استخراج است و آن دانه های شل و واررفته هم به کشمش عدس پلو تبدیل می شوند. یک درخت و این همه بهره وری.!

البته اگر درخت بید مجنون یا اکالیپتوس را هم در اختیار مادر بنده قرار دهند حتما از عصاره ی برگ هایش، معجون شفابخشی، ضماد و مرهمی چیزی تولید می کند. مخلص کلام اینکه، خودکفایی آن هم در مقوله ی محصولات تابستانی، اگرچه خواب قشنگ ِ۸ صبح زیر باد کولر و لای ملحفه را از شما می گیرد ولی در عوض زمستان می توانید در حالی که پای تلویزیون و کنار بخاری لواشک خانگی و میوه خشک تناول می کنید، سریال مورد علاقه تان را ببینید و از فزونی نعمت لذت ببرید.

این گونه چله ی زمستان هم برایتان به گرمی تابستان خواهد شد.