نخست وزیر جاستین ترودو امروز سه شنبه نانزدهم ماه می ، سخنان روزانه خود را با اشاره به اینکه کانادا و آمریکا توافق کرده اند تا مرزها به مدت ۳۰ روز دیگر بسته باقی بماند شروع کرد. وی گفت که این اقدام با هدف حفظ سلامتی مردم در هر دو کشور صورت می گیرد.

سقوط هواپیمای نیروی هوایی کانادا

نخست وزیر در ادامه با اشاره به حادثه غم انگیز سقوط هواپیمای تیم Snowbirds نیروی هوایی کانادا (RCAF) که در عملیات نمایشی برای افزایش روحیه مردم در مبارزه با کووید-۱۹ در تعطیلات آخر هفته در Kamloops در استان بریتیش کلمبیا به وقوع پیوست پرداخت و با خانواده کاپیتان Jenn Casey که جان خود را در این سانحه از دست داد و کاپیتان Richard MacDougall که در این حادثه زخمی شده است ،‌همدردی کرد.

Captain Jennifer Casey

او گفت که کاپیتان Jenn Casey روزنامه نگار موفقی – در رادیو – بود که به نیروی هوایی پیوست و استعداد درخشان خود را برای ادامه خدمت به کشور در نیروهای مسلح به کار گرفت. نخست وزیر گفت که کاپیتان Jenn Casey نه تنها برای خدماتش به عنوان روزنامه نگار و یا خلبان بلکه به دلیل انسان والایی که بود همیشه در یاد و خاطر ما باقی خواهد ماند.

بازگشایی تدریجی اقتصاد به شرایط عادی

نخست وزیر ترودو ادامه سخنانش را به بازگشایی تدریجی اقتصاد اختصاص داد. وی بیان داشت که اگر شما کارتان را از دست داده اید، احتمالا در انتظار این هستید تا کارفرمایتان شما را مجدد به کار فرا بخواند. بدین منظور دولت یارانه حقوق را در تابستان هم ادامه می دهد تا کارفرمایان اعتماد به نفس بیشتری برای از سر گیری فعالیت های اقتصادی، به کارفراخواندن کارمندان و حتی استخدام نیروهای جدید و توسعه کسب و کار خود داشته باشند.

خبر مهم نخست وزیر برای کسب و کارهای کوچک

خبر مهم دیگر نخست وزیر ترودو، اقدام دولت در تسهیل کردن دریافت وام اضطراری ۴۰،۰۰۰ دلاری (Canada Emergency Business Account) برای کسب و کارهای کوچک بود. نخست وزیر گفت که تاکنون بیش از ۶۰۰،۰۰۰ کسب و کار از این وام استفاده کرده اند اما بسیاری واجد شرایط نبوده اند که دولت صدای آن ها را شنیده است.

جاستین ترودو گفت که اگر شما تنها مالک یک کسب و کار هستید و یا کسب و کار خانوادگی دارید که پرداختی شما از طریق سود سهام (Dividend) انجام می شود و یا پیمانکاران برای شما کار می کنند، شما حالا واجد شرایط دریافت این وام محسوب می شوید.

او به عنوان مثال از یک سالن آرایشگاه که صندلی هایش را اجاره می دهد، یک فیزیوتراپ و یا مالک یک باشگاه ورزشی که مربیان به صورت قراردادی با او کار می کنند نام برد و وعده داد که جزییات به زودی اعلام می شود.

نخست وزیر همچنین گفت که دولت بر روی راهکاری جهت حمایت از کارآفرینانی که از حساب های بانکی شخصی استفاده می کنند و یا کسب و کارهای نوپایی که هنوز مالیات خود را ثبت نکرده اند، کار می کند. او گفت که این کسب و کارها ستون فقرات اقتصاد کشور هستند و اگر می خواهیم چرخ های اقتصاد بچرخد باید از کسب و کارهای کوچک حمایت کنیم.

نخست وزیر گفت که برای شروع فعالیت اقتصاد کشور باید از تامین وسایل و تجهیزات محافظت شخصی اطمینان حاصل شود و از اقدامات دولت برای تولید این وسایل و توزیع آن ها در سراسر کشور سخن گفت.

خبر خوب دیگر نخست وزیر، این بود که کالج یوکان به دانشگاه یوکان توسعه پیدا کرده و اولین دانشگاه در شما کشور است و به همه تبریک گفت. وی بیان داشت که دولت برای این کار، ۲۶ میلیون دلار بودجه اختصاص داده است. نخست وزیر در پایان به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.