سقوط هلی کوپتر نظامی کانادا

نخست وزیر جاستین ترودو امروز پنجشنبه ۳۰ آپریل، سخنان روزانه خود را به حادثه سقوط هلی کوپتر نظامی نیروی دریایی سلطنتی کانادا که روز گذشته در حین انجام تمرین نظامی مشترک نیروهای ناتو در دریای IONIAN در خلیج یونان رخ داد اختصاص داد. این هلی کوپتر از نوع CH-148 Cyclone بوده و سرنشینان آن را ۶ نفر از نیروهای نظامی کانادا تشکیل می داده اند.

آن ها از بندر هالیفاکس بر روی ناوشکن کلاس HMCS سوار و عازم ماموریت شده بودند. نخست وزیر گفت که همه آن ها قهرمان بوده اند و جای خالی آن ها هیچ وقت پر نخواهد شد و از طرف همه مردم کانادا با خانواده، دوستان و هم رزمان آن ها همدردی کرد. او گفت که این یک روز سخت دیگر برای مردم هالیفاکس، نوااسکوشیا و خانواده نیروهای مسلح است ( پس از حادثه تیراندازی مرگبار در نوا اسکوشیا).

نخست وزیر گفت که دلایل این حادثه در حال بررسی است و به مردم اطلاع داده می شود. امروز، یک روز سخت دیگر برای مردم هالیفاکس، نوااسکوشیا و خانواده نیروهای مسلح است.

اولین قربانی حادثه سقوط هلی کوپتر شناسایی شد

به گفته نخست وزیر، بدن بی جان اولین قربانی حادثه به دست آمده اما از سرنوشت ۵ نفر دیگر هنوز خبری نیست و جستجوی دریایی و هوایی ادامه توسط نیروهای کانادا و ناتو ادامه دارد. اولین قربانی یک زن جوان اهل نوااسکوشیا به نام Abbigail Cowbrough بوده که در نیروی هوایی سلطنتی خدمت می کرده است. او گفت فرقی نمی کند که ماموریت آنها مبارزه با تروریسم، حفاظت از صلح و یا همکاری با متحدین ما باشد، مردم دنیا نیروهای مسلح کانادا را به عنوان سمبل شجاعت، مهربانی و انسانیت می شناسند.

۲۴۰ نفر از نیروهای مسلح کانادا را با کشتی نظامی از نوع HMCS Fredericton در تاریخ ۲۲ ژانویه برای انجام ماموریت در قالب نیروهای ناتو ترک کردند و تا حالا ۱۰۰ روز از ماموریت آن ها گذشته است. ترودو گفت که نیروهای مسلح در سخت ترین شرایط در کشور برای آسایش ما جان خود را به خطر می اندازند. در سیل ، آتش سوزی جنگل ها و سایر بلایای طبیعی همیشه آن ها پیشقدم برای خدمت هستند.

حالا هم که کشور با بحران شیوع بیماری کووید-۱۹ روبه رو شده،‌باز هم این نیروهای مسلح هستند که به دعوت دولت برای کمک در خانه های نگهداری از سالمندان در کبک و اونتاریو وارد عمل شده اند و شب و روز کار می کنند تا از پدران، مادران و عزیزان سالمند ما مراقبت کنند.

دلایل سقوط حادثه هلی کوپتر

به گفته Harjit Sajjan ، وزیر دفاع ملی ، دیروز ارتباط با هلی کوپتر قطع می شود و دلیل حادثه هنوز نامشخص است . او گفت که اطلاعات پرواز بررسی و به زودی دلایل وقوع این حادثه اطلاع رسانی خواهد شد. وی اشاره کرد که عملیات شناسایی سایر سرنشینان هلی کوپتر با مشارکت آمریکا، ترکیه، یونان و ایتالیا ادامه دارد.

حادثه در صدمین روز ماموریت

در ادامه Jonathan Vance ، رئیس ستاد نیروهای مسلح ، اطلاعات بیشتری در خصوص این ماموریت ارائه کرد. او گفت که ۲۴۰ نفر از نیروهای مسلح کانادا را با کشتی نظامی از نوع HMCS Fredericton در تاریخ ۲۲ ژانویه برای انجام ماموریت در قالب نیروهای ناتو ترک کردند و تا حالا ۱۰۰ روز از ماموریت آن ها گذشته است. این نیروها قرار است که ماه جولای به کانادا بازگردند.

او گفت که هلیکوپتر حامل شش عضو نیروی سلطنتی کانادا بود که به یک ماموریت تمرینی را به پایان رسانده بودند و در حال بازگشت به کشتی بودند که حوالی ساعت ۶:۲۵ عصر به وقت محلی ارتباط با آن ها قطع شد.

در ادامه نخست وزیر ، وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک به سئوالات خبرنگاران پاسخ دادند.