طنز پرداز : شهرام شهیدی

یکی از سنت‌های خوب یلدا ، تفأل‌زدن به دیوان حضرت حافظ است. برای همین در پلاک ۵۲ از همه خواستیم یک به یک نیت کنند و فالشان را از حضرت حافظ و شاخ نباتش درخواست کنند تا فال شب چله‌شان را بگیریم.

نفر اول همسایه ای بود که شغلش نصب کردن دیش‎های ماهواره بود. بعد از این‌که نیت کرد، دیوان حافظ را گشودم و این شعر آمد : «سال‌ها دل طلب جام‌جم از ما می‌کرد/ و آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می‌کرد/ گوهری کز صدف کون و مکان بیرون بود/ طلب از گمشدگان لب دریا می‌کرد»

بعد از فال، همسایه مان قیافه حق به جانبی گرفت و گفت: خب حالا معنیش یعنی چی؟ تفسیرش چیه؟ عده‌ای بِر و بِر همدیگر را نگاه کردند. ایشان باز پرسید: چیزی شده؟ فالش خیلی بد بود که نطقتان کور شده؟

بالاخره یکی جرأت کرد و گفت:

نخیر. کجاش بد بود؟ خیلی هم فال دل‌انگیزی بود. اصلا عجب فالی بود! ببینید حافظ فرموده، سال‌ها صدا و سیما می‌خواسته شرایط جوری فراهم بشود که دو تا برنامه درست و درمان در آن ساخته شود که مردم بنشینند آنها را تماشا کنند اما این‌قدر برنامه مزخرف به خورد ملت داده‌اند که همه رفته‌اند سراغ شبکه‌های ماهواره و الان کار به جایی رسیده که کوزی گونی را بهتر از مولانا و شمس می‌شناسند.

صدای ناشناسی گفت: اگر راست میگی، درمورد صدفش هم بگو.

یکی دیگر از همسایه‎ها گفت: ببین حافظ میگه صدف طاهریان گوهر نیست. گوهر، افراد دیگری هستند که از صدف بیرون‌ترند و باید تو سواحل غربی‌تر ترکیه جست‌وجویشان کرد.

دیدم با این تفسیرها اوضاع دارد قمر درعقرب می‌شود. از همسایه طبقه بالا که تازگی نماینده پارلمان کانادا شده خواستم ایشان نیت کنند که فال ایشان را بگیریم. بعد از نیت تفأل زدم و چنین آمد: «یارب این نوگل خندان که سپردی به منش/ می‌سپارم به تو از چشم حسود چمنش/ گرچه از کوی وفا گشت به صد مرحله دور/ دور باد آفت دور فلک از جان و تنش» این را دیگر خودم می‌توانستم تفسیر کنم.

ادامه دادم: به‌به نوگل خندان که حتما همین جاستین ترودو خودمان است که تازگی دوباره نخست وزیر شد. حتما یارب آن را به شما سپرده و شما هم از چشم حسود چمن باید دوباره حفظ و حراستش را به خود ذات حق بسپارید.

یکی از توی جمع پرسید: گرچه از کوی وفا گشت به صد مرحله دور، یعنی چی؟ یکی از همکاران جواب داد: منظورش این است که با این سوتی جدید آقای نخست وزیر و این که به ترامپ بی وفایی کرده و در اجلاس ناتو او را مسخره کرده حتما هم باید از چشم حسود چمن حفظش کنیم. دیدم اصلا فال گرفتن به ما نیامده. همان انارمان را بخوریم بهتر است.