نخست وزیر جاستین ترودو امروز پنجشنبه هفتم ماه می ، سخنان روزانه خود را با اشاره به اینکه روز گذشته در مراسم بدرقه شش سربازی که جان خود را در حادثه سقوط هلی کوپتر از دست دادند شرکت کرده شروع کرد و گفت که این سعادت نصیب او شده تا با پدران، مادران، همسران و دوستان آن ها صحبت کند. او گفت که خانواده این سربازان دلشکسته و غمگین بودند ولی همه به راهی که عزیزان آن ها در راه خدمت به کشور انتخاب و جان خود را از دست دادند،‌ افتخار می کردند.

ترودو گفت که این سربازان برای همیشه در یاد و خاطر ما باقی خواهند ماند. نخست وزیر اشاره کرد فرقی نمی کند که ما کجا و به چه منظور به کمک نیروهای مسلح احتیاج داشته باشیم. آیا ماموریتی در ناتو باشد و یا کمک در هنگام وقوع بلایای طبیعی و یا کنترل بیماری، چون سربازان کانادا همیشه با شجاعت و فداکاری برای حفاظت از مردم آماده و پیشقدم هستند.

نیروهای ویژه ارتش در خانه های سالمندان

نخست وزیر گفت وقتی که دولت از کبک و اونتاریو درخواست هایی برای کمک در کنترل بحران شیوع بیماری کووید-۱۹ در خانه ها و مراکز نگهداری از سالمندان و افراد ناتوان دریافت کرد، باز هم این نیروهای مسلح ما بودند که وارد عمل شدند. نخست وزیر گفت که در حال حاضر بیش ۱۲۰۰ نیروی ویژه ارتش کانادا مشغول به کمک رسانی در سراسر کشور می باشند. از این تعداد ۲۵۶ نیروی نظامی در ۵ مرکز نگهداری از سالمندان در اونتاریو دوش به دوش پرسنل این مراکز مشغول به خدمت هستند.

در سراسر کبک نیز ۶۷۰ نیروی مستقیم و ۳۵۰ نفر به صورت پشتیبان در حال کمک در ۲۰ مرکز هستند که به ۱۳۵۰ نفر در ۲۵ مرکز افزایش خواهند یافت.

نخست وزیر گفت که کمک نیروهای ارتش برای خانواده ها این اطمینان خاطر را فراهم می آورد که از عزیزانشان به خوبی مراقبت می شود.

افزایش حقوق در راه است

نخست وزیر در ادامه از پرسنل مراکز نگهداری و مراقبت از سالمندان که ابتدای شیوع این بیماری با به خطر انداختن جان خود از سالمندان ما مراقبت کرده اند تشکر کرد و گفت که فقط ابراز تشکر برای قدردانی از زحمات شما کافی نیست. او گفت که دولت مرکزی و تمام استان ها اتفاق نظر دارند که باید حقوق دریافتی پرسنل خط مقدم مبارزه با بیماری افزایش یابد در این خصوص به توافق رسیده ایم.

دولت ساسکاچوان اعلام کرده که پرسنلی که در نگهداری از سالمندان و افراد ناتوان کار می کنند و کمتر از ۲۵۰۰ دلار در ماه دریافتی دارند، معادل ۴۰۰ دلار بیشتر برای مدت ۱۶ هفته دریافت خواهند کرد.

چه کسانی واجد افزایش حقوق هستند؟

نخست وزیر ادامه داد که تشخیص این موضوع که کدامیک از پرسنل مستحق افزایش حقوق هستند بر عهده هر استان خواهد بود. اما اساس و پایه کار این است که اگر شما با دریافت حداقل حقوق ، سلامتی خود را به خطر می اندازید تا چرخ های این کشور بچرخد ، واجد شرایط این افزایش حقوق خواهید بود. مبلغ ۴ میلیارد دلار برای افزایش حقوق پرسنل کارهای ضروری (Essential Workers) در سراسر کشور اختصاص یافته که ۳ میلیارد دلار آن توسط دولت مرکزی و الباقی توسط دولت های استانی تامین می شود.

نخست وزیر در ادامه با تبریک عید Vesak ، عید بزرگ بودائیان در کانادا و سراسر دنیا ، گفت که امسال این عید به گونه ای دیگر جشن گرفته می شود ولی توجه به پیام های بودا که صلح، از خود گذشتگی و کمک به نیازمندان است، حالا بیشتر از همیشه ارزش دارد.