صدیقه محرابی

باباکرمِ که بود؟

باباکرم شخصی از لاتهای قدیم تحت عنوان رسمی کرم کریمی و قصاب محل بود. ابهت و جاذبه او به حدی بود که همه از وی حساب می بردند. کرم اهل زورخونه بود و در شمایل لات های قدیم ظاهر می شد.

تصویر منتسب به باباکرم

وی به بچه های فقیر و یتیم کمک کرده و با یک آب نبات چوبی آنها را خوشحال می کرد. مهربانی کرم زبانزد بود به گونه ای که بچه ها وی را  بسیار دوست داشتند و به مرور زمان او را  بابا کرم خطاب می کردند.

 

بابا کرم برای خوشحال کردن بچه های فقیر با حرکات سر، گردن و دست از کنار آنها می گذشت.

بابا کرم برای خوشحال کردن بچه های فقیر با حرکات سر، گردن و دست از کنار آنها می گذشت، بعدها درکاباره ها با اضافه کردن حرکات دیگر به این رقص، آن را تکمیل کرده که به اسم رقص باباکرم امروزی مشهور شد و تا به امروز نیز این رقص ماندگار و از رقصهای به نام ایرانی به شمار می رود.


 

اولین خواننده آهنگ باباکرم

رقص باباکرم که در آن رقاص با لباس سیاه و سفید جاهلی از شانه و کمر استفاده کرده، لنگی را بر گردن آویزان و از آن در طول اجرای رقص استفاده می‌کند. این آهنگ برای اولین بار با صدای حسین همدانیان اجرا شد که از آهنگهای فولکلور ایرانی به شمار می رود.

 

شاعر اصلی شعر باباکرم دوستت دارم، خانمی است که بعدها با کرم ازدواج می کند.

بعدها این شعر را ملوک آنغوز با نام هنری آفت در کافه کاباره های لاله زار می خواند و به خواننده باباکرم شهرت پیدا می کند. آفت با این آهنگ آنقدر شهرت می یابد که عکسش را روی آدامس خروس نشان برای تبلیغ استفاده شد.

قسمتی از شعر باباکرم: 

هرچقدر ناز کنی ناز کنی

باز تو دلدار منی

هرچقدر عشوه کنی

ادا بیای

باز تو غمخوار منی

با با کرم

دوست دارم