نخست وزیر جاستین ترودو امروز جمعه هشتم ماه می ، سخنان روزانه خود را با اشاره به آمار منتشر شده نرخ بیکاری در کانادا در ماه آپریل شروع کرد.

مردم به شدت آسیب دیده اند

او گفت که شرایط موجود غیرقابل پیش بینی بوده و این اعداد و ارقام نشان می دهد که مردم به شدت آسیب دیده اند. نخست وزیر در ادامه سخنانش گفت دولت با تمام توان در حال کنترل بحران است تا این اطمینان برای مردم فراهم شود که از این شرایط سخت گذر خواهیم کرد و به کار باز خواهند گشت . برای همین به سرعت بسته های حمایتی متعددی را برای اقشار مختلف جامعه طراحی و در دسترس قرار دادیم.

آخرین آمار بیکاری در کانادا

آمار کانادا می گوید نرخ بیکاری با ۵.۲ درصد افزایش ، به ۱۳ درصد در آپریل رسیده است. بر اساس جدیدترین آمار، بیش از ۲ میلیون شغل در ماه آپریل از بین رفته که آمار بیکاری بعد از شیوع بیماری را به ۳ میلیون نفر افزایش می دهد بیکاری در بخش ساختمان و تولید در آپریل افزایش پیدا کرده و ۵۸۱،۰۰۰ فرصت شغلی در این بخش از اقتصاد از بین رفته است.

۲۰۰۰ دلار ماهانه

نخست وزیر گفت یکی از اقدامات دولت، بسته حمایتی Canada Emergency Response Benefit بود (CERB) که تا حالا بیش از ۷ میلیون نفر از کمک ماهانه ۲۰۰۰ دلار استفاده کرده اند. او گفت که این بسته حمایتی به کسانی که کار خود را به دلیل کووید-۱۹ از دست داده اند کمک می کند تا مایحتاج ضروری خود را تامین کنند.

مطابق آمار جدید منتشر شده، کاهش اشتغال در ماه مارچ امسال بزرگتر از هر سه رکود اقتصادی بزرگ از سال ۱۹۸۰ بوده است. مونترال،ونکوور و تورنتو رکورد دار از دست دادن شغل در کانادا هستند.

یارانه حقوق

نخست وزیر در ادامه به یارانه پرداخت حقوق یا Canada Emergency Wage Subsidy اشاره کرده که بر اساس آن دولت پرداخت تا ۷۵ درصد حقوق پرسنل شرکت ها را تقبل کرد. ترودو گفت که تا کنون کارفرمایان برای بیش از ۲،۰۰۰،۰۰۰ نفر از کارمندان خود در سراسر کانادا برای دریافت یارانه حقوق درخواست خود را ثبت کرده اند. او گفت با توجه به اینکه کشور به تدریج در حال بازگشایی اقتصاد است، پیش بینی می شود که نقش CERB کاهش یافته و یارانه حقوق پر رنگ تر شود. برای همین نخست وزیر ترودو اعلام کرد که دولت تصمیم گرفته که این یارانه را بعد از ماه جون هم ادامه دهد که جزئیات بیشتر در هفته آینده اعلام می شود.

وی از کارفرمایانی که برای دریافت یارانه حقوق هنوز ثبت نام نکرده اند خواست تا با مراجعه به www.canada.ca این کار را انجام دهند و کارمندان خود را به کار فرا خوانند.

وام ضروری به شرکت ها

نخست وزیر ادامه داد که بسته حمایتی دیگری که دولت او به کسب و کارهای اختصاص داد، خط اعتباری برای دریافت وام تضمین شده دولتی CEBA بود( Canada Emergency Business Account). او گفت که تا حالا ۵۰۰ هزار شرکت برای دریافت این وام اقدام کرده اند و دولت امیدوارم است که با این کار، هزینه های تدوام فعالیت کسب و کارهای کوچک و متوسط تامین شود.

نخست همچنین اعلام کرد که بخش هایی از اقتصاد آسیب بیشتری از این بحران دیده اند برای همین کارگروه ویژه ای با حضور متخصصین برای تدوین استراتژی کمک به این بخش ها شروع به کار می کند. نخست وزیر در پایان با اشاره به اینکه امروز ۷۵ امین سالگرد پیروزی در جنگ جهانی در اروپا است، از شجاعت کهنه سربازان کانادایی قدردانی کرد و گفت حالا نوبت ما است تا متحد با هم با این شرایط سخت مبازره کنیم.