افشین حر

بعد از گذشت چندین ماه از شیوع کووید ۱۹، تجربیات جدیدی درخصوص مقابله با این ویروس بدست آمده است. بنده بر آن شدم تا این تجربیات را به رایگان در اختیار شما قرار دهم:

ماسک بزنید:

تجربه نشان داده ماسک های N۹۵ و چندلایه، تاثیر چندانی در جلوگیری از این بیماری ندارند. بهتر است ماسک هایی با اقتباس از شخصیت های ترسناک سینمایی به صورتتان بزنید و در ملاء عام حاضر شوید تا همه از شما بترسند و کسی جرات نکند به شما نزدیک شود.

بهتر است ماسک هایی با اقتباس از شخصیت های ترسناک سینمایی به صورتتان بزنید و در ملاء عام حاضر شوید تا همه از شما بترسند و کسی جرات نکند به شما نزدیک شود.

پروفسور ژوزف ماینس استاد مطالعات بالینی روانی دانشگاه استنفورد پیشنهاد کرده است که اگر ماسک کاراکتر جک تورنس در فیلم درخشش را به صورت بزنید و همان حرکات روان پریشانه را پشت در واگن مترو و اتوبوس انجام دهید در دور کردن آدم ها خیلی مفید است.

 

 

فاصله گذاری:

را رعایت کنید ابتدا می گفتند که فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنید. اما وقتی دیدند که مردم، اجتماعی شان خوب نیست و دائم تجدیدی می آورند، آن را با فاصله گذاری فیزیکی جایگزین کردند. از آن رو که ممکن است فاصله گذاری فیزیکی هم جوابگو نباشد، بنده موارد زیر را محض احتیاط، پیشنهاد می کنم:

فاصله گذاری ادبیاتی:

برای مردم اشعاری زیبا با محوریت فاصله بخوانید تا از این طریق فاصله ها را رعایت کنند، مثل:

چون لاله بخت تیره ی ما جزو تن بود / ننهاده ایم فاصله در صبح و شام خویش (قدسی مشهدی)

کاملاً مشخص است که قدسی می خواهد بگوید اگر ما هم مثل خانم لاله فاصله ها را رعایت نکنیم، همانند نامبرده تیره بخت می شویم.

یا این بیت از ملک الشعرا بهار:

فاصله گیرد جناب اوستا / از کشاورز و رضای روستا

یعنی جناب اوستا که فرد توجیه شده ای بوده، در روستا فاصله گذاری را رعایت می کرده است.

فاصله گذاری ورزشی:

حرکات و فنون دفاع شخصی و ورزش های رزمی را فرا بگیرید و هرگاه فردی بیش از حد به شما نزدیک شد با استفاده از آن، نامبرده را به عقب برانید.

فاصله گذاری شیمیایی:

اگر فاصله گذاری ادبیاتی و ورزشی فایده نداشت به علم شیمی کاربردی روی بیاورید و از قابلیت های معده تان در تولید گازهای شیمیایی مثل  متان  نهایت استفاده را ببرید، مخصوصاً زمانی که اتوبوس و مترو خیلی شلوغ است. مطمئن باشید جواب می دهد.محمد بن زکریا رازی استاد شیمی کاربردی دانشگاه آزاد شهرری این روش را با رعایت دوز متعادل توصیه کرده است.

اگر فاصله گذاری ادبیاتی و ورزشی فایده نداشت به علم شیمی کاربردی روی بیاورید و از قابلیت های معده تان در تولید گازهای شیمیایی مثل  متان  نهایت استفاده را ببرید!

شستشو را فراموش نکنید:

شستن دست ها خیلی موثر است زیرا اگر دست ها را نشویید زبانم لال ممکن است مجبور شوید از زندگی دست بشویید. مواد خوراکی حتی اگر بسته بندی هم باشند نظیر چیپس و پفک و بستنی و غیره را نیز بشویید.

هم نسل های بنده – حالا یک دهه بالاتر یا پایین تر – حتماً کارتون آن راکون بامزه یعنی رامکال را به خوبی یادشان است.

هم نسل های بنده – حالا یک دهه بالاتر یا پایین تر – حتماً کارتون آن راکون بامزه یعنی رامکال را به خوبی یادشان است. نامبرده هر چیزی را که می خواست بخورد حسابی می شست حتی آب نبات را. دور از جان شما، در حال حاضر همه ی ما به یک رامکال بالفعل بدل شده ایم.

 

در پایان، می خواهم با یک ترانه ی آشنای کودکانه، شما را به شستشو تشویق کنم:

میوه نخور نشسته / رویش مگس نشسته / اول بشور با دقت / بعداً بخور با لذت

دکتر آدمار کوشنار که در آکادمی فرآوری میوه و تره بار ارگانیک دانشگاه ایالتی بنگلور صاحب کرسی است در خصوص شستشوی میوه و سبزی جات اظهار نظر خاصی نکرده اما گفته:

کرسی هم کرسی های قدیم. این کرسی که به من دادن اصلاً خوب گرم نمیکنه

و از مسئولین خواسته تا رسیدگی کنند.

تن تان سلامت