بر اساس آمار و مستندات، کانادا یکی از بهترین کشورهای دنیا برای زندگی محسوب می شود. از این رو یکی از سئوالات متداول این است که آیا افراد غیر مقیم در کانادا هم امکان استفاده از تسهیلات بانکی برای خرید ملک ( مورگیج) در کانادا را دارند یا خیر؟

خوشبختانه پاسخ مثبت است و شما حتی اگردر کانادا مقیم نیستید، می توانید با پرداخت مبلغ ۳۵٪ مبلغ ملک مورد نظر و با داشتن یکی از شرایط زیر صاحب خانه شوید :

درآمد ثابت در خارج از کانادا

اگر در کشور دیگری درآمد دارید و هرساله مالیات بردرآمد رادرآن کشور اعلام می کنید، می توانید از درآمد خود برای دریافت وام مسکن در کانادا استفاده کنید.

درآمد غیر قابل اثبات در خارج از کانادا

به عنوان مثال، شما سالها در ترکیه تجارت کرده اید و تمام مدارک مبنی بر اثبات تجارت خود را دراین کشور دارید، اما امکان اثبات مبلغ درآمد خود را ندارید. در این شرایط بازهم شما می توانید برای دریافت وام مسکن اقدام کنید.

فاقد هرگونه در آمد در خارج از کانادا

حتی اگر شما امکان نشان دادن درآمد ثابت ندارید ، هنوز هم می توانید برای اخذ وام اقدام کنید. تنها تفاوت در این است که شما ملزم به پرداخت مبلغ بیشتری به عنوان پیش پرداخت خواهید بود.

نکته مهم این است که اگر قصد خرید ملک در کانادا را دارید، برای تشکیل پرونده و دریافت وام مسکن حتما ۳۰ تا ۹۰ روز قبل از انتقال سند مجموع ۳۰ ماه (اصل و سود وام + مالیات سالانه ملک + گرمایش) را در حساب بانکی خود در کانادا داشته باشید.

 برای خرید ملک در شهرهای بزرگتر و پرجمعیت تر باشد، وام بیشتری تعلق می گیرد.

حداکثر میزان وام بسته به مکان ملک متفاوت است اما در یک نگاه کلی برای خرید ملک در شهرهای بزرگتر و پرجمعیت تر باشد، وام بیشتری تعلق می گیرد. به عنوان نمونه شهرهایی مثل ونکوور و تورنتو ۶۵٪ از ۱،۲۰۰،۰۰۰ دلار اول و ۵۰٪ از مابقی در محاسبه وام در نظر گرفته می شود. مثلا برای خرید ملکی به مبلغ ۲،۰۰۰،۰۰۰$ به شما ۱،۱۸۰،۰۰۰$ وام تعلق می گیرد.

اما همانطور که اشاره شد، در شهرهای کوچک تر در کانادا، میزان وام مسکن کمتر است و ۶۵٪ به ۷۵۰،۰۰۰ دلار اول قیمت ملک و ۵۰٪ به مابقی آن وام تعلق خواهد گرفت. در این حالت اگر ملکی که قصد خرید آن را دارید مثلا ۱،۰۰۰،۰۰۰$ قیمت دارد، می توانید تا ۶۱۲،۵۰۰$ آن را وام بگیرید.

>> بیشتر بخوانید: کدام برای دریافت وام مسکن بهتر است؟

لطفا در نظرداشته باشید که درآمد از ایران و برخی کشورها به دلیل محدودیت های موجود، مورد قبول نیست. به شما توصیه می کنیم اگر به خرید خانه در کانادا فکر می کنید، قبل از هر اقدامی با کارشناس وام مسکن واجد صلاحیت، مشورت کنید تا در این فرآیند حساس و سرنوشت ساز، محکم و با برنامه ریزی صحیح قدم بردارید و به اهداف خود برسید.