نخست وزیر جاستین ترودو امروز دوشنبه پانزدهم ماه جون با اشاره به اینکه دولت از روز اول شکل گیری بحران اقتصادی ناشی از شیوع بیماری کووید-۱۹ با ارائه برنامه های متعدد از درآمد مردم حمایت کرده است، به دو برنامه یارانه حقوق (CEWS) و وام اضطراری برای کسب و کارهای کوچک و متوسط (CEBA) پرداخت.

او از کارفرمایان خواست تا با استفاده از یارانه حقوق ، نسبت به فراخوان نیروهای قدیمی خود و استخدام های جدید اقدام کرده و سهم خود را در راه افتادن چرخ های اقتصادی کشور ایفا کنند. به عنوان نمونه او از شرکت Euro – Line تولید کننده لوازم خانگی در اوکویل نام برد که با بهره مندی از این برنامه، نسبت به دعوت به کار پرسنل خود و شروع تولید اقدام کرده است.

کسب و کارهای کوچک که قبلا واجد شرایط دریافت CEBA نبوده اند می توانند از روز جمعه این هفته درخواست خود را ثبت کنند.

خبر خوب برای کسب و کارهای کوچک

نخست وزیر که قبلا در اواسط ماه می اعلام کرده بود که شرایط دریافت وام اضطراری (CEBA) را تسهیل می کند تا تعداد بیشتری از کسب و کارهای کوچک کانادایی توان استفاده از آن را داشته باشند امروز اعلام کرد که مقدمات کار انجام شده و متقاضیان از روز جمعه این هفته می توانند درخواست خود را ثبت کنند . او گفت که اطلاعات بیشتر به زودی اعلام می شود و توصیه کرد که متقاضیان در این مدت با مراجعه به سایت EDCA از مدارک مورد نیاز اطلاع پیدا کنند.

دولت در جستجوی راهی برای تمدید پرداخت کمک نقدی

نخست وزیر ترودو با اشاره به اینکه علیرغم بهتر شدن شرایط اقتصادی در هفته های اخیر، هنوز بسیاری از مردم با مشکلات مالی روبه رو بوده اند گفت که این افراد نگران نباشند و دولت در جستجوی راهکاری است که بتواند حمایت مالی CERB ( پرداحت ۲۰۰۰ دلار در ماه) را برای کسانی که هنوز شغل پیدا نکرده اند و بی کار هستند را ادامه دهد و وعده داد که اطلاعات تکمیلی در این هفته اعلام شود.

ترودو اعلام کرد دولت او در جستجوی راهکاری است که بتواند حمایت مالی CERB ( پرداحت ۲۰۰۰ دلار در ماه) را برای کسانی که هنوز شغل پیدا نکرده اند را ادامه دهد.

تشکر از کارمندان دولت

نخست وزیر در ادامه با در پیش رو بودن هفته ملی خدمات عمومی National Public Service Week از زحمات کارمندان دولت که در این دوران سخت با تمام قوا نسبت به ارائه خدمات به مردم اهتمام به خرج داده اند تشکر کرد.

برنامه نجات مواد غذایی مازاد

نخست وزیر با اشاره به روزهای سخت بهار امسال گفت که به دلیل تعطیلی رستوران ها و هتل ها، بسیاری از کشاورزان و تولید کنند مواد غذایی با مازاد تولید رو به رو شده اند که این موضوع هم باعث از بین رفتن مواد غذایی و هم ضرر و زیان مالی آن ها شده است. ترودو گفت که از امروز تولید کنندگانی که مازاد تولید دارند می توانند درخواست خود را در برنامه Surpluf Food Rescue Programm ثبت کنند تا تولیدات آن ها در اختیار کسانی که نیاز به این مواد غذایی در سراسر کشور دارند قرار گیرد.

رهبری کانادا در توسعه جهانی هوش مصنوعی

جاستین ترودو در ادامه به نقش مهم هوش مصنوعی در خدمت به بشریت – اگر مسئولیت پذیرانه و اخلاق مدار باشد – پرداخت و اعلام کرد که کانادا به عنوان یکی از سیزده عضو موسس Global Partnership on Artificial Intelligence ، با کمک دولت کبک مرکزی تحقیقاتی در مونترال تاسیس کرده که به عنوان یکی از مراکز اصلی توسعه هوش مصنوعی خواهد بود.

نخست وزیر همچنین اعلام کرد که در پاسخ به درخواست سازمان ملل، کانادا در ارسال هوایی دارو و کمک بشردوستانه اضطراری برای مناطق محروم مشارکت فعال خواهد داشت. نخست وزیر ترود در پایان ضمن اشاره به روز جهانی مقابله با آزار سالمندان World Elder Abuse Awareness Day از همه مردم خواست که به مسئولیت خود برای تامین رفاه و آسایش پدران و مادراتن و سالمندان در جامعه متعهد بمانند.

او همچنین به ماموریت تمرینی این روزهای نیروهای ارتش در اوکراین اشاره و از تمام نیروهای مسلح که برای تامین امنیت مردم تلاش می کنند تشکر کرد و به سئوالات خبرنگاران پاسخ گفت.