طنز پرداز : همایون حسینیان

تو ابتدای یازدهمین دوره از قرنطینه قرار دارم و همچنان به دنبال خبرهای مرتبط با کرونا هستم. دکتر نمکی وزیر بهداشت اخیرا پس از مدتی سکوت گفت که از ما دلخوره و ناراحت بود که مردم تمنای ایشونو جدی نگرفتند.

نکته جالب صحبت های وزیر بهداشت، استفاده از تمثیل‌ها و تشبیهات ویژه و به کار بردن تعابیر شاعرانه – ورزشی! بود. ایشون در مورد پیش‌بینی‌هایی که در گذشته انجام داده بود گفت: “حتما به یاد دارید که آن روز‌ها تقاضا‌ها و تمنا‌های زیادی کردم؛ هم از مردم و هم از کسانی که فشار زیادی به ما برای گشایش‌ها می‌آوردند. عده زیادی از مردم به یاد دارند که بار‌ها گفتم ممکن است «در دقیقه ۹۰ از گوشه زمین گل بخوریم» و «در حال کشتی گرفتن با یک ویروس خطرناک هستیم و ممکن است در دقایق آخر ضربه فنی شویم». بار‌ها گفتم که «در حال شطرنج بازی با یک ویروس ناشناخته هستیم».”

پیش خودم فکر کردم که اگه بخوایم مثل دکتر نمکی توصیه‌هایی با متد ورزشی ایشون انجام بدیم چی می‌تونیم بگیم. بعد به این نتایج رسیدم مثلا می‌شه گفت: ما داریم رو میز بیلیارد به آخرین شارمون ضربه می‌زنیم و احتمال داره “پیتوک” بشه! یا: ما بالای دایو پرش داریم آماده می‌شیم یه شیرجه خوب بزنیم تو استخر و هر لحظه ممکنه سر بخوریم و با شکم بیافتیم تو آب! یا: ما در حال بازی والیبال با کرونا هستیم ودر حالی که ست آخر چهارده به چهارده هستیم اگه حواسمون نباشه و دقت نکنیم سرویسو به تور خواهیم زد و خواهیم باخت.

همچنین می‌شه گفت: ما توی یه مسابقه‌ی دو استقامت با کوید19 هستیم و اگه آخرای مسیر خیالمون راحت باشه که جلو زدیم و سرعتمونو کم کنیم این ویروس ازمون جلو می زنه و خط پایانو رد می کنه و برنده می‌شه! یا بگیم: در نظر داشته باشین تو یه مسابقه‌ی شمشیر بازی با کرونا هستیم و ماسکمون هم به مثابه‌ی کلاه شمشیربازیه؛ حالا اگه اونو از سرمون ورش داریم؛ ممکنه کرونا شمشیرشو یهو فرو کنه تو صورتمون و مارو بُکشه! و همینطور می‌شه گفت: فرض کنید دارید با کرونا تخته بازی می کنید و با چند تا جفت جلو افتادید و به هوای اون، مهرهاتونو تک می کنید اون وقت کرونا با یه “دو و یک” مهره‌تونو می زنه و دیگه نمی تونین تاس بیارین که بشینین و تا به خودتون میاین می بینین که مارس شدین!

خلاصه این که اگه مرام ورزشکاری داشته باشین کوید19 خودش بساطشو جمع می کنه و می‌ره پی کار خودش!