ایتالیا کشوری در جنوب اروپا که از شبه ‌جزیره ایتالیا و دو جزیره سیسیل و ساردینیا در دریای مدیترانه تشکیل شده ‌است. کشور ایتالیا در میان دریای مدیترانه مرزهای بدون محدودیتی با کشورهای فرانسه، سوییس، اتریش و اسلوونی و همچنین ایالت های کوچکی مثل واتیکان و سن مارینو دارد.

ایتالیا با مساحت بیش از ۳۰۰ هزار کیلومتر مربع و جمعیت ۶۱ میلیون نفری رتبه پنجم پرجمعیت ترین کشور اروپا را به خود اختصاص داده است. آب و هوای مدیترانه ای و نقشه شبیه چکمه از نکات قابل توجه این کشور تاریخی می باشد. کلمه italia  به معنی سرزمین گوساله ها است و این نامگذاری باتوجه به گاو که نماد قبایل جنوبی این کشور است صورت گرفته است.

یک ضرب المثل ایتالیایی می گوید:

همۀ راه ها به رم ختم می شود 

 

نمای بیرونی کولوسئوم در شهر رم
نمای بیرونی کولوسئوم در شهر رم

رم پایتخت کنونی و شهری است که به همراه شهرهای دیگر ایتالیا تقریبا نیمی از آثار باستانی کل دنیا را در خود جا داده است. ایتالیا نه فقط کشور بناهای تاریخی و آثار هنری غنی، که سرزمین شگفتی های بی پایان است: ورزش، جاذبه های توریستی طبیعی و فرهنگی، مد، غذا و سبک زندگی شاد ایتالیایی ها در سراسر دنیا زبانزد است.


علاوه بر رم، زندگی در هر کدام از شهرهای دیگر ایتالیا تجربه ای تکرار نشدنی برای شما به همراه خواهد آورد:

ونیز، شهر خانه های روی آب و پل های رمانتیک؛ میلان، پایتخت طراحی و مد اروپا؛ فلورانس، زادگاه فرهنگ غنی ایتالیایی؛ تورین، قطب صنعتی ایتالیا و میزبان فستیوال های موسیقی و فیلم، پیزا با برج معروفش و مناظر بدیع ایالت توسکانی؛ ناپل، سیسیل و ساردینیا با سواحل مدیترانه ای بی نظیر که هر سال میلیون ها توریست را به طرف خود جذب می کند ؛ علاوه برهمۀ اینها جنگل های کوهستانی و دریاچه های بکر مناطق شمال و شمال شرق ایتالیا، تنها بخشی دیگری از دیدنی های این کشور منحصر به فرد است.

برای مطالعه شما:

چهره واقعی پکن در خیابان وانفوجینگ

در ونکوور، از این ۱۰ موزه حتما بازدید کنید

گَس تاون، تاریخ را به سمت آینده می راند

قدمت تاریخی فلورانس

شهر فلورانس در سال ۸۰ میلادی توسط ژنرال رومی، لوسیوس کورنلیوس سولا، بنیاد نهاده شد. وی این شهر را به عنوان مقری برای سربازان بازنشسته خود قرار داد و نام آن را فلوئنتیا که معنای آن جریان آب است قرار داد.

شهر فلورانس - ایتالیا
شهر فلورانس – ایتالیا

فلورانس، شهر تاریخی و خوش آب و هوا در شمال کشور ایتالیا است که به دلیل آثار تاریخی از دوران رنسانس تا به حال از اهمیت ویژه ای بین گردشگران برخوردار است؛ حتی به عقیده بسیاری از هنرمندان این شهر را گویی با قلم نقاشی استادان طراحی کرده اند. فلورانس هم اکنون پایتخت ناحیه توسکانی ایتالیا می‌باشد و از سال ۱۸۶۵ تا ۱۸۷۰ پایتخت پادشاهی ایتالیا بوده ‌است.




رودخانه آرنو

رودخانه آرنو یکی از جاذبه های گردشگری و تفریحی شهر فلورانس محسوب می شود که از کوه فالترونا (مونته فالترونا) در رشته کوه های آپنین در توسکانی سرچشمه می گیرد. این رودخانه زیبا به سمت جنوب و در حوضه دریاچه‌ای قدیمی موسوم به کاسنتینو در جریان است و به سمت غرب و شمال غرب شهر فلورانس تغییر مسیر می دهد.


در سده‌های میانه فلورانس کانون بازرگانی و امور مالی اروپا بوده و بعدها رنسانس ایتالیا از این شهر آغاز شد، خاندان مدیچی سال‌های طولانی در شهر فلورانس فرمانروایی داشتند. انواع هنر به‌ویژه هنر معماری و تندیسگری در شهر فلورانس جایگاه ویژه‌ای داشته و دارد به طوری که این شهر را به یکی از مهم‌ترین مراکز هنری اروپا تبدیل کرده‌است.

اثری از گوتزولی که به افتخار خاندان مدیچی کشیده شده‌است و بعضی از اعضای آن را نشان می‌دهد. ۱۴۵۹–۱۴۶۱، فلورانس، کاخ خاندان مدیچی.
اثری از گوتزولی که به افتخار خاندان مدیچی کشیده شده‌است و بعضی از اعضای آن را نشان می‌دهد. ۱۴۵۹–۱۴۶۱، فلورانس، کاخ خاندان مدیچی.

در مسیر رود آرنو زمین های حاصلخیزی وجود دارد که به مجموعه آنها والدارنو گفته می شود. این رود زمانی که وارد جنوب شهر فلورانس می شود، عرض آن کمتر می شود. اما به معنای کم شدن دیدنی های این رودخانه نیست.

در کنار این رودخانه روستاهای ییلاقی وجود دارد که محلی برای تفرج و سرگرمی بازدیدکنندگان است. وجود مکانهای متعدد تفریحی از جمله رستوران، هتل، قایق سواری در رودخانه آرنو و … از جمله سرگرمی مهیج این منطقه می باشد.

پل پونته وِکیو
پل پونته وِکیو بر روی رود آرنو

پونته وکیو یکی از پل های روی رودخانه آرنو به ایتالیایی به معنای پل قدیمی و به عنوان قدیمی ترین پل جهان شناخته شده است. با توجه به منابعی که وجود دارد گفته‌اند تاریخ ساخت این پل به قرن ۱۲ بازمی‌گردد. با توجه به قدمتی که پل پونته وکیو دارد بارها به دلیل سیلاب و حوادث طبیعی تا مرز خراب شدن پیش رفته و تا کنون بارها آن را بازسازی کرده اند حتی در سال ۱۳۳۳ نیز این رودخانه به دلیل سیلاب از بین رفت.

پس از تخریب پل در سال ۱۳۳۳ برجسته‌ترین هنرمندان، مجسمه‌سازان و معماران آن را به زیباترین شکل بازسازی کردند. بعد از بازسازی به خاطر یادبود و زنده نگه داشتن پل قدیمی پونته وکیو در کنار آن یک ساعت خورشیدی قرار دادند و یک نوشته که توصیفی از سیلاب می ‌باشد بر روی ساعت هک شده است.

آب و هوای فلورانس

آب و هوای شهر فلورانس در اکثر روزهای سال معتدل است. در فصل تابستان هوای این شهر در روز گرم و در شب سرد می شود. خیلی کم پیش می آید که سرمای شدیدی در این شهر برپا شود، باران در سراسر سال غیر از تابستان به صورت معتدلی می‌بارد. به طور کلی برای سفر به این شهر بهترین زمان بهار و پاییز است، زیرا هوا در مساعدترین شرایط خود قرار دارد.

در قسمت بعدی قصد داریم از جاذبه های تاریخی و آثار به جای مانده از زمانهای دور شهر فلورانس بازدیدی داشته باشیم و پیشنهاد می کنم که حتما و مثل همیشه همراه و باعث دلگرمی ما باشید.