فرشته طائرپور از باسابقه ترین تهیه‌کنندگان سینمای ایران بر اثر ابتلا به ویروس کرونا و عوارض ناشی از آن درگذشت.

خانم طائرپور ۶۹ ساله از حدود یک ماه پیش به ویروس کرونا مبتلا شده بود و طی این مدت دو بار در بیمارستان بستری بود.  این تهیه‌ کننده و فیلمنامه‌ نویس در سال ۱۳۳۱ در تهران متولد شد و در کارنامه حرفه‌ای وی می‌توان به تهیه‌کنندگی آثاری چون  گلنار ،  پاتال و آرزوهای کوچک ،  مدرسه پیرمردها ،  وقتی همه خواب بودند ،  زن دوم ،  خاله قورباغه  و آینه‌های روبرو اشاره کرد.

فیلم سینمایی مدرسه پیرمردها – سال ۱۳۷۰


خانم طائرپور فوق‌لیسانس ادبیات انگلیسی بود و در گروه کودک و نوجوان شبکه های اول و دوم تلویزیون ایران، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فعالیت کرده بود و تهیه کننده فیلم‌های سینمایی مشهوری در حوزه کودک و نوجوان در دهه های اخیر بود .فرشته طائرپور مادر غزل شاکری (بازیگر) و همسر منوچهر شاهسواری (مدیرعامل خانه سینما) است

زنده یاد فرشته طائر پور و دخترش غزل شاکری ( هنرپیشه)
وی طراح صحنه، نویسنده، مترجم، مشاور تولید و مجری طرحی های سینمایی متعدد برای کودکان بود و در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر اولین داور زن از مجموعه سینمای ایران محسوب می‌شود.

ترانه زیبای قلک با صدای غزل شاکری


برای مطالعه شما:

کامران تفتی برای ارشا اقدسی خواند

دردسری جدید به نام صدای فرزاد فرزین! 

وی در سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۱ به عنوان نخستین تهیه‌کننده زن، به عنوان رئیس هیات مدیره خانه سینما که بزرگ‌ترین تشکل صنفی سینماگران ایرانی است، انتخاب شد ودر سال های اخیر مدیرعامل خانه ادبیات و هنر کودکان و نوجوانان بود.


گپ و گفت با طوفان مهردادیان – بازیگر و کارگردان

تماشا کنید


هنرمندان از جمله سینماگران ایران درگذشت وی را در شبکه های اجتماعی تسلیت گفته اند.

فرشته طائرپور از جمله هنرمندانی بود که در ماه های اخیر به طور علنی و عمومی از مقام های ایرانی خواستار واکسنیاسیون سریع‌تر هنرمندان شده بود. ایران دارای یکی از پایین‌ترین نرخ های واکسیناسیون کرونا است. وی به عنوان رئیس انجمن کارفرمایی تهیه کنندگان فیلم (اکت) بارها مطالبه واکسیناسیون هنرمندان مقابل دوربین را مطرح کرده بود.

ایسنا نیز نوشته که خانم طائرپور از یک ماه گذشته به دلیل ابتلا به کرونا و درگیری ریه در بیمارستان بستری شد و با وجود مرخص‌شدن از بیمارستان، دو روز قبل دوباره به بیمارستان برگشته بود.

چند روز پیش نیز علی سلیمانی، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون به دلیل ابتلا به بیماری کرونا در سن ۵۰ سالگی درگذشت.

زنده یاد علی سلیمانی

از زمان همه‌گیری کرونا در ایران، چندین بازیگر و عوامل ساخت برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی ایران به کرونا مبتلا شده و از این میان چند تن نیز جان باخته‌‌اند.