نخست وزیر جاستین ترودو امروز جمعه ۲۴ آپریل، سخنان روزانه خود را با یاد قربانیان حادثه تیراندازی در نوا اسکوشیا شروع کرد و گفت که ساعت ۲ عصر (به وقت آتلانتیک) به احترام آن ها ۱ دقیقه سکوت خواهیم کرد. وی همچنین از مردم دعوت کرد تا در مراسم یادبود مجازی که ساعت ۷ عصر به وقت آتلانتیک برگزار می شود،در کنار بازماندگان این قربانبان حضور یابند.

نخست وزیر در ادامه سخنانش به جزئیات بیشتر از طرح دولت برای کمک هزینه اجاره کسب و کارهای کوچک و متوسطی که از تبعات شیوع بیماری کووید-۱۹ آسیب دیده اند پرداخت و گفت که به دنبال هماهنگی انجام شده با استان ها، به زودی پرداخت اجاره واحدهای تجاری توسط (Canada Emergency Commercial Rent Assistance (CECRA آغاز می شود.

بر اساس این طرح اجاره بهای واحدهای تجاری که آسیب دیده اند برای ماه های آپریل، می و جون تا ۷۵ ٪ کاهش می یابد. در این طرح ، ۵۰ ٪ اجاره بها به صورت وام توسط دولت فدرال به مالک پرداخت می شود که اگر مالک موافقت کند تا اجاره بها برای ۳ ماه مذکور به میزان ۷۵٪ کاهش یابد، این وام بلاعوض خواهد بود . ۲۵ ٪ دیگر نیز توسط دولت های محلی تامین شده و مستاجر فقط ۲۵ ٪ اجاره را پرداخت خواهد کرد.

نخست وزیر تاکید کرد که در هر صورت، بازگشت به شرایط قبلی قدم به قدم و به صورت تدریجی خواهد بود تا مطمن باشیم که نتایج به دست آمده در کنترل بیماری، از بین نرود.

خیریه ها و سازمان های غیر انتفاعی نیز شامل حال این تسهیلات خواهند بود. نخست وزیر گفت که به زودی جزئیات این طرح و نحوه ثبت درخواست به اطلاع عموم خواهد رسید. وی همچنین گفت که به زودی طرحی برای پرداخت اجاره کسب و کارهای بزرگ نیز اعلام می شود. کاهش اجاره واحدهای تجاری شامل کسب و کارهای کوچک و متوسطی می شود که اجاره ماهانه آن ها کمتر از ۵۰،۰۰۰ دلار در ماه است و درآمد آن ها به دلیل شیوع بیماری کووید-۱۹ حداقل ۷۵٪ کاهش پیدا کرده باشد.

جاستین ترودو در ادامه به صحبت های دیروز خود در خصوص وضعیت نامطلوب خانه های نگهداری از سالمندان اشاره کرد و گفت که موضوع توسط دولت فدرال در حال پیگیری است. او گفت که بودجه لازم به استان ها پیشنهاد شده تا حقوق پرسنل این مراکز را افزایش دهند. نخست وزیر همچنین تایید کرد که به درخواست رسمی کبک و انتاریو ، نیروهای آموزش دیده ارتش عازم این استان ها برای کمک به مدیریت بحران در خانه های سالمندان می شوند، اما این یک راه حل موقت و کوتاه مدت است.

نخست وزیر ترودو در ادامه سخنان خود را به موضوع بازگشایی مجدد اقتصاد و بازگشتن به شرایط عادی پرداخت. او گفت که کانادا کشور وسیعی است و به صورت فدرالی مدیریت می شود و با توجه به اینکه وضعیت شیوع بیماری و کنترل آن در استان های مختلف، متفاوت است، بازگشتن به شرایط عادی در هر استان و منطقه متفاوت خواهد بود.

نخست وزیر تاکید کرد که در هر صورت، بازگشت به شرایط قبلی قدم به قدم و به صورت تدریجی خواهد بود تا مطمن باشیم که نتایج به دست آمده در کنترل بیماری، از بین نرود و از مردم درخواست کرد که با جدیت سابق به ماندن در خانه، حفظ فاصله اجتماعی و رعایت دستورالعمل های بهداشتی پایبند بمانند. نخست وزیر به تجربه ناخوشایند ژاپن، سنگاپور و کره جنوبی در بازگشایی کسب و کارها اشاره کرد و گفت که ما باید با دقت کامل و متناسب با شرایط هر استان و منطقه این کار را انجام دهیم. در ادامه نخست وزیر به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.