انیمیشینی محصول مشترک لوکزانبورگ، ایرلند و فرانسه است. البته دو مرکز  سالن کارتون  در کیلکنی ایرلند که تا کنون به دلیل تولیداتش برنده ی چهار اسکار در شاخه انیمیشن شده است و  ملوزین پروداکشن  که بخشی از استودیو ۳۵۲ در لوکزانبورگ است، رهبری ساخت این انیمیشن را برعهده داشته اند.

کارگردان فیلم: توماس مور

توماس مور متولد ایرلند شمالی است. او پیش از این به دلیل ساخت انیمیشن   ترانه ی دریا  در سال ۲۰۱۴ کاندیدای جایزه برترین فیلم انیمیشن اسکار شده است. همینطور در پروژه‌ی انیمیشن  پیامبر جبران خلیل جبران ، کارگردانی بخش عشق را نیز بر عهده داشت. در این انیمیشن کسانی چون لیام نیسون و سلما هایک صداپیشگی کرده بودند.

داستان فیلم گرگینه ها

در دوران قدیم و زمانی که مردم در میانه افسانه و قصه ها زندگی می کردند، پسری شکارچی و کارآموز به همراه پدرش برای شکار و نابودی آخرین دسته ی گرگ ها به ایرلند می رود. در این زمان در بیرون از دیوارهای شهر پسر با دختری آزاد از قبیله ای مرموز آشنا می شود.

این دختر از  قبیله ای است که شایعه شده اعضای آن می‌توانند شب‌ها به گرگ تبدیل شوند. زمانی‌که آن‌ها در حال گشتن به ‌دنبال مادر گمشده‌ی میب هستند، رابین یک رازی را کشف می‌کند که او را بیشتر به سمت دنیای افسونگر گرگینه‌ها می‌کشد. او کم کم در حال تبدیل شدن به تنها چیزی است که پدرش به او وظیفه نابود کردنش را داده بود.



صداپیشگان

اونور نفسی، شان بین- این بازیگر رو در ارباب حلقه ها و سیزن اول بازی تاج و تخت دیده اید، سایمون مک برنی، ماریا دویل کندی، جان کندی، تانی تیرنان و…

فیلم در ۲۶ اکتبر در انگلستان و از ۱۳ نوامبر در آمریکا و کانادا به روی پرده ی سینماها رفت. اما به دلیل تعطیلی سراسری سینماها در ایرلند به دلیل پاندمی کرونا تا پایان سال ۲۰۲۰ نمایش فیلم به تعویق افتاده است. البته از یازده دسامبر از اپل تی وی پلاس نیز قابل دریافت خواهد بود.

 

گرگینه ها از یازده دسامبر از اپل تی وی پلاس نیز قابل دریافت خواهد بود.

این انیمیشن به‌طور کلی نقدهای مختلفی دریافت کرد که اکثر آن‌ها در بخش رو به بالا و متوسط قرار داشتند. منتقدان در نقدهای خود این اثر را مورد تحسین قرار دادند و معتقد بودند که گرگینه ها داستانی فانتزی، حماسی، فلسفی عمیق و همچنین تیم صداپیشگان فوق‌العاده‌ای دارد.

سایت متاکریتیک هم علامت  Must- See   را به آن داده که تماشای آن را الزامی عنوان کرده است. از طرف دیگر هم ۷۹ منتقد سایت راتن تومیتوز هم که این اثر ماجراجویی را تماشا کرده بودند، مجموع نظراتشان درباره ی فیلم خوب و عالی بود و امتیاز کلی ۹۶ درصد را برای آن ثبت کرده‌اند. در سایت معتبر IMDB نیز با دریافت امتیاز ۴/۸ نشان می دهد منتقدان و مردم یکسان از این فیلم راضی بوده اند.

 

با وجود اینکه با فیلمی انیمیشن مواجه هستیم، با توجه به وجود صحنه ها و اصوات ترسناک دیدن فیلم را برای بچه های کمتر از هشت سال توصیه نمی کنیم.

نقد پلاک ۵۲ بر فیلم

به احتمالا بسیار بالا این انیمیشن جزو کاندیداهای نهایی جایزه اسکار خواهد بود. حتی ممکن است بتواند برنده ی نهایی اسکار هم باشد. فیلم از نظر بصری بسیار غنی است. استودیوهای فیلم سازی انیمیشن بسیار موفق اروپایی پیش از این در اروپای شرقی خاصه در لهستان و چک و همچنین استودیوی بسیار موفق و مشهور آردمن به رهبری نیک پارک در انگلستان محدود بودند. اما به نظر می رسد دیگر استودیوهای انیمیشن سازی در دیگر نقاط اروپا هم به تدریج در حال تصرف بازار پر رونق انیمیشن هستند.

و نکته آخر، با وجود اینکه با فیلمی انیمیشن مواجه هستیم، با توجه به وجود صحنه ها و اصوات ترسناک دیدن فیلم را برای بچه های کمتر از هشت سال توصیه نمی کنیم. برای بچه های تا ۱۲ سال هم بهتر است در کنار والدینشان فیلم را ببینند.