حرکت ناگهانی ممنوع، آخرین فیلم استیون سودربرگ، کارگردان نامی سینما، یک فیلم جنایی-گانگستری مدرن با فضایی پرکشش و تعلیق های فراوان است. بسیاری از مولفه های قدیمی این ژانر سینمایی را می توان در این فیلم دید. اصولا استیون سودربرگ نگاهی جسورانه به سوژه هایش دارد که باعث می شود موضوع فیلم و بازیگرانش تا مدت ها در ذهن ببینده اش بمانند.

 

متخصص سرقت در سینما

باید سودربرگ را متخصص سرقت بدانیم. خدا را شکر که در زندگی حقیقی این کاره نیست! در فیلم های او باید منتظر اتفاقی خارج از برنامه‌ریزی اصلی باشیم. داستان‌های پیچش‌دار، کارگردانی متفاوت، بازیگران کاربلد و مشهور و… چیزهایی هستند که اساس فیلم های سودربرگ را شکل می دهند.


حرکت ناگهانی ممنوع

No Sudden Move

داوود قنبری


استیون سودربرگ که در سال ۱۹۸۹ با فیلم  سکس، دروغ و نوارهای ویدیویی  و دریافت نخل طلای کن برای همین فیلم به شهرت رسید، در سال های بعد فیلم های مطرحی مانند: آناتومی گری (۱۹۹۶)، ارین براکوویچ (۲۰۰۰)، قاچاق (۲۰۰۰) برنده جایزه بهترین کارگردانی اسکار همانسال، سولاریس (۲۰۰۰) (بازسازی سولاریس شاهکاری از استاد آندره تارکوفسکی)، فیلم های سه گانه ی یازده و دوازده و سیزده یار اوشن، و دوگانه چه (۲۰۰۸) را در کارنامه کاری طولانی اش دارد.

استیون سودربرگ

بازیگر مورد علاقه سودبرگ

بازیگر اصلی فیلم، بنیسیو دل تورو از بازیگران مورد علاقه سودربرگ است که پیش از این برای بازی در فیلم قاچاق برنده جوایز بسیاری از جمله بفتا و گلدن گلاب و اسکار بهترین بازیگر شده است. دل تورو که از شاگردان استلا آدلر استاد افسانه ای سینما و تیاتر است، در مسیر بازیگری اش در فیلم های بزرگی نقش آفرینی کرده است از جمله:

مظنونین همیشگی، ترس و نفرت در لاس وگاس، ۲۱ گرم ( که بابت آن برنده دومین اسکار نقش مکمل شد)، شهر گناه، چه ( که بابت آن نخل طلای برترین بازیگر کن و البته جایزه برترین بازیگر جشنواره بسیار معتبر گویا را برد).

بنیسیو دل تورو

داستان فیلم چیست؟

در دهه ۱۹۵۰ یک گانگستر به نام کورت گونز که به تازگی از زندان آزاد شده، قصد خروج از شهر را دارد اما به پول نیاز دارد. مجبور است پیشنهاد یک شغل دردسرساز را از طرف آقای جونز بپذیرد. پس با دو خلافکار به نام های کرت و چارلی برای اخاذی از حسابداری به نام مت راهی خانه اش می شوند. آنها خانواده اش را گروگان می گیرند تا مت اسنادی را از صندوق شرکت بیرون بکشد.

یک فیلم، یک دیالوگ:

قطار فراری

آنی هال

فروشگاه بزرگ


وقتی که مت به دفتر رئیس‌اش می‌رود متوجه می‌شود که سندی وجود ندارد به‌همین دلیل برای نجات خانواده‌اش یک سری کاغذ بی‌ارزش را به‌عنوان مدارک اصلی به جونز تحویل می‌دهد. بعد از اینکه رئیس آن‌ها متوجه قلابی بودن مدارک می‌شود عصبانی شده و در این میان چارلی توسط کرت که نمی خواهد در کشتار خانوادگی شرکت داشته باشد، کشته می‌شود. رونالد و کرت بعد از این اتفاقات به همه چیز شک می‌کنند و …


گپ و گفت با رضا روحانی

تماشا کنید


نقد پلاک ۵۲

فیلم سودربرگ نقدهای مثبت بسیاری دریافت کرده است. اما به نظر می رسد سودربرگ در این فیلم پیچیده ی خود، تا جای ممکن نخواسته است به شخصیت هایش نزدیک شود. این مورد می تواند در ارتباط میان تماشاگر با فیلم و شناخت کاراکترها تا حدی فاصله بیندازد.