شرکت فضایی بلو اوریجین متعلق به جف بزوس، سرمایه‌گذار مشهور آمریکایی و مالک خرده فروشی آنلاین  آمازون  اعلام کرد که به دنبال تصمیم ناسا برای اعطای قرارداد فرود انسان بر ماه به شرکت  اسپیس‌ایکس  متعلق به ایلان ماسک، از اداره ملی هوانوردی و فضای آمریکا شکایت کرده است.

این شکایت روز دوشنبه در دادگاه دعاوی فدرال ایالات متحده ثبت شد و جف بزوس قصد دارد این مسئله را پیگری کند. در چهارچوب این قرارداد پرسود، شرکت اسپیس‌ایکس باید در سال ۲۰۲۴ میلادی اقدام به اعزام فضانورد به کره ماه کند.

یکی از سخنگویان  بلو اوریجین  با تایید این مطلب به خبرگزاری فرانسه گفت:

ما معتقدیم مشکلات شناسایی شده در این قرارداد جدی است و ناسا در روند واگذاری این قرارداد بی‌طرفی، رقابت همچنین کسب اطمینان از اعزام ایمن فضانوردان به ماه را در نظر نگرفته است.

ناسا در ماه آوریل اعلام کرد که این قرارداد ۱.۴ میلیارد یورویی را با شرکت اسپیس‌ایکس منعقد خواهد کرد؛ آنهم در حالی که اسپیس‌ایکس و بلو اوریجین و همچنین شرکت فضایی Dynetics بر سر گرفتن آن با یکدیگر رقابت داشتند.

شرکن  بلو اوریجین  نخستین بار در ماه ژوئیه شکایت خود را به اداره پاسخگویی دولت آمریکا ارسال کرد اما این نهاد دولتی بلافاصله این شکایت را رد کرد. این اداره تاکید کرده بود که ناسا مقررات را نقض نکرده و اعلام کرد سازمان فضایی حق دارد چندین برنده یا یک برنده تعیین کند و حتی در صورت لزوم می‌تواند هیچ برنده‌ای را انتخاب نکند.

شرکت بلو اوریجین اما از پیگیری این ماجرا منصرف نشد و حالا شکایت تازه‌ای نزد دادگاه دعاوی فدرال آمریکا به ثبت رسانده است.

برای مطالعه بیشتر:

زندگی در سال ۲۰۵۰: نگاهی به آینده صنعت فضا و فضانوردی

اولین هتل فضایی در سال ۲۰۲۷ افتتاح می شود

ناسا برای یکسال زندگی در مریخ استخدام می‌کند

ایلان ماسک و شهرک سازی بر روی مریخ

این موضوع واکنش ایلان ماسک را نیز به همراه داشت. آقای ماسک در توییتر خود نوشت:

نکته غم‌انگیز این است که حتی اگر بابانوئل به طور ناگهانی سخت‌افزار خود را به صورت رایگان در اختیار دیگران قرار دهد، نخستین کاری که می‌خواهید انجام دهید لغو آن است.

کارشناسان می‌گویند شکایت جدید به دادگاه ایالات متحده می‌تواند اهداف بلندپروازانه ناسا را متوقف کند و مانع از این شود که نخستین فضانوردان آمریکایی در سال ۲۰۲۴ به ماه بازگردند.

ناسا روز دوشنبه در بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد که از طرح این شکایت مطلع شده و مقامات این نهاد در حال مطالعه و بررسی جزئیات آن هستند.

ناسا همچنین افزود که در اسرع وقت، اطلاعات به روز شده در خصوص راه بازگشت به ماه با ایمن‌ترین حالت ممکن را در اختیار عموم قرار خواهد گذاشت.