نخست وزیر جاستین ترودو امروز دوشنبه یازدهم ماه می ، سخنان روزانه خود را با اشاره به اینکه هفته جهانی پرستار را در پیش رو داریم، از خدمات پرستار و کار ارزشمندی که آن ها با شجاعت و استقامت هر روز و خصوصا در این روزهای سخت برای حفظ جان مردم انجام می دهند تشکر و قدردانی کرد.

لازم به توضیح است که سالروز تولد فلورانس نایتینگل به عنوان روز پرستار نامگذاری شده است. در ادامه او گفت که از ابتدای شروع بحران کووید-۱۹ ، اقدمات دولت بر ۳ محور اصلی استوار بوده است.

اقدامات دولت

اولین اینکه دولت از همان ابتدا سعی بر آن داشته که از جان و سلامت مردم محافظت کند و این کار را با بهره مندی از تیمی از برترین پزشکان کشور شروع کرد. دومین اقدام دولت حمایت از افراد و خانواده ها بوده تا از  نظر اقتصادی، کمتر آسیب ببینند. هدف دولت این بوده که مردم ضمن اینکه از بیماری در امان بمانند بتوانند مایحتاج زندگی خود را تامین کرده و صورتحساب ها را بپردازند. این کار را با بسته های حمایتی مانند CERB و افزایش Child Tax Benefit  و GST Tax Credit انجام شده است. محور سوم ، حمایت از کسب و کارهای کانادایی است تا بتوانند در این دروان سخت پابرجا باقی بمانند و پس از عادی شدن شرایط، به کار خود با قدرت ادامه دهند.

بسته جدید حمایتی دولت، دسترسی به میلیون ها دلار وام و اعتبار برای شرکت های با درآمد بیش از ۳۰۰ میلیون دلار در سال را فراهم می آورد.

بسته جدید حمایتی دولت برای کسب و کارهای بزرگ

نخست وزیر در ادامه بیان داشت که امروز از بسته جدید دولت برای حمایت از کسب و کارهای بزرگ به نام   Large Employer Emergency Financing Facility (LEEFF) رونمایی می شود. این بسته مختص کسب و کارهایی است که بیش از ۳۰۰ میلیون دلار در سال درآمد دارند و برای میلیون ها نفر در سراسر کانادا اشتغال ایجاد کرده اند. به این منظور با کمک بانک ها و موسسات مالی بخش خصوصی، ده ها میلیون دلار اعتبار و وام برای این شرکت ها اختصاص خواهد یافت تا بتوانند بر مشکلات موجود غلبه کنند. این خطوط اعتبار در اختیار تمام کسب و کارهای بزرگ در سراسر کانادا قرار خواهد گرفت.

  شرایط دریافت وام و اعتبار

جاستین ترودو در ادامه سخنانش خطاب به کسب و کارها گفت که در استفاده از این خطوط اعتباری دقت کنند. پولی که دولت به آنها پرداخت خواهد کرد، یک چک سفید امضا نیست بلکه پلی است تا بتوانند از طریق آن از شرایط سخت عبور کنند. برای همین سه رویکرد اصلی در اختصاص این اعتبار وجود دارد:

  • اول اینکه این پول در اختیار شرکت هایی قرار می گیرد که قابل اعتماد باشند و بتوانند با آن از بحران خارج شده و به فعالیت عادی برگردند. این پول برای شرکت هایی که از قبل مشکل داشته اند و یا یک وام کم بهره برای شرکت های بزرگی که به آن احتیاج ندارند، نیست.
  • دومین رویکرد این است که این پول منصفانه به انواع شرکت ها در حوزه های مختلف فعالیت و در سراسر کشور اختصاص یابد.
  • و در آخر اینکه با این پول ما دولت که با جلوگیری از ورشکستگی شرکت ها، از شغل مردم حفاظت کنیم. برای همین شرکت هایی که این پول را دریافت می کنند باید تعهداتی در قبال آن داشته باشند.به عنوان مثال شغل ها را حفظ کنند، به سرمایه گذاری ادامه دهند، به محیط زیست احترام بگذارند.

این شرکت ها در خصوص پرداخت سود سهام و پرداخت های مالی محدودیت خواهند داشت. ضمنا این شرکت ها برای شفافیت مالیاتی باید در زمان ثبت درخواست وام ، اطلاعات مالی خود را به صورت کامل اعلام کنند.

در پایان نخست وزیر از مردم خواست به توصیه های بهداشتی عمل کنند و به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.